Polski Portal Morski
Aktualności

Pierwsza blacha drugiego Delfina 

W stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyło się pierwsze i uroczyste palenie blach pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości stanie się ORP Henryk Zygalski (264).

25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia reprezentującą Skarb Państwa umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 roku.

Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Pierwsze palenie blach pod prototypową jednostkę o numerze budowy 107/1 miało miejsce w Gdańsku 27 kwietnia, a położenie stępki odbyło się 27 lipca tego roku. Otrzyma on w przyszłości nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Oba okręty trafią do Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Nowe jednostki otrzymają nazwy, które mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP. Zasłużyli się oni wszyscy w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym słynnej Enigmy.

Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z czterech zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma dwa dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.

Budowa nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego to bardzo ważny i potrzebny krok na drodze do odbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Jak widać ich budowa idzie dobrze i nabiera tempa. Początkowo wydawało się, iż palenie blach na okręt 107/2 odbędzie się na początku 2024 roku, a miało miejsce już teraz. Na początek 2024 roku planowany jest natomiast kolejny kamień milowy w jego budowie czyli położenie stępki.

Źródło: https://defence24.pl/sily-zbrojne/pierwsza-blacha-drugiego-delfina-foto
Fot.: Saab

Zobacz podobne

Rekordowy rok dla portów w Szczecinie i Świnoujściu

KM

Akademia Wilczka Morskiego na Politechnice Morskiej w Szczecinie

KM

Port Północny w Gdańsku otrzyma 100 mln na budowę układu drogowego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie