Polski Portal Morski
Aktualności

Pierwsza blacha drugiego Delfina 

W stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyło się pierwsze i uroczyste palenie blach pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości stanie się ORP Henryk Zygalski (264).

25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia reprezentującą Skarb Państwa umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 roku.

Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Pierwsze palenie blach pod prototypową jednostkę o numerze budowy 107/1 miało miejsce w Gdańsku 27 kwietnia, a położenie stępki odbyło się 27 lipca tego roku. Otrzyma on w przyszłości nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Oba okręty trafią do Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Nowe jednostki otrzymają nazwy, które mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP. Zasłużyli się oni wszyscy w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym słynnej Enigmy.

Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z czterech zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma dwa dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.

Budowa nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego to bardzo ważny i potrzebny krok na drodze do odbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Jak widać ich budowa idzie dobrze i nabiera tempa. Początkowo wydawało się, iż palenie blach na okręt 107/2 odbędzie się na początku 2024 roku, a miało miejsce już teraz. Na początek 2024 roku planowany jest natomiast kolejny kamień milowy w jego budowie czyli położenie stępki.

Źródło: https://defence24.pl/sily-zbrojne/pierwsza-blacha-drugiego-delfina-foto
Fot.: Saab

Zobacz podobne

Tunel Świnoujście rośnie w oczach!

AB

Konsultacje z sześcioma krajami zakończone sukcesem

KM

PGNiG zamówiło regazyfikację w planowanym terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie