Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Kontenerowce w DCT Gdańsk

Głębokowodny terminal kontenerowy DCT Gdańsk rozpoczął działalność operacyjną 1 czerwca 2007 r., kiedy to do portu zawinął pierwszy komercyjny statek kontenerowy. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze statków feederowych.

Począwszy od 2010 r. do Gdańska co tydzień zawijały jednostki kontenerowe o pojemności 8 000 TEU z Dalekiego Wschodu. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT, który stał się bałtyckim hubem oraz jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Maersk Line zaczął korzystać z infrastruktury DCT w 2008. 4 stycznia 2010 przypłynął pierwszy kontenerowiec oceaniczny o nazwie Maersk Taikung. Od 2011 do DCT zaczęły regularnie (co tydzień) zawijać największe na świecie kontenerowce klasy E o pojemności 15 500 TEU, a w 2013 r. klasy Triple E o pojemności 18 000 TEU, należące do armatora Maersk Line : MS „Evelyn Maersk”, MS „Emma Maersk”, MS „Eleonora Maersk”, MS „Elba Maersk” i MS „Eugen Maersk” .Terminal obsługuje rocznie ponad 620 statków ,w tym 100 największych kontenerowców świata.

Terminal DCT, jako jedyny na Bałtyku jest w stanie obsłużyć kontenerowce, które na swoim pokładzie mogą zmieścić ponad 24 tys. 20-stopowych kontenerów (24 tys. TEU). Jednym z nich jest MSC Gülsün, mający blisko 400 m długości. Gdy w 2016 roku wybudowano drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe, DCT Gdańsk podwoił swoje zdolności do 3 mln TEU rocznie i stał się największym, pod względem przeładunków, terminalem kontenerowym na Bałtyku.

źródło Port Gdańsk, Wikipedia/ fot. Wikipedia /mat. filmowy Port Gdańsk

Zobacz podobne

20. rocznica utworzenia Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego

KM

Grupa ORLEN rozpoczyna największą w Europie Środkowej inwestycję w zieloną energetykę

PL

Szczecin/Świnoujście. Zielony port coraz bliżej

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie