Polski Portal Morski
Ministerstwo Stocznie Żegluga

Gdańsk/ Podpisano kontrakt na budowę promów dla PŻM

Umowę na budowę nowych promów ro-pax podpisano w Gdańsku – poinformowała w piątek Polska Żegluga Morska. Jednostki ma wybudować Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego.

Promy mają zostać wybudowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska.

„W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu” – poinformował w piątek rzecznik Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.

Jak zaznaczył, będą to „nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda)”, zasilane skroplonym gazem ziemnym i paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu.

„Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach” – podał rzecznik PŻM.

Każdy z promów ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. W połowie września br. wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że na budowę promów dla PŻM w opcji 3+1 przeznaczony zostanie miliard złotych.

Do budowy jednostek powołana została spółka Polskie Promy. Pod koniec października wiceminister Grzegorz Witkowski przekazał z kolei, że spółka jest na „końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów”, a planowane działania „obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej”.

Źródło/ PAP/ biznes.trojmiasto.pl

Zobacz podobne

Minister Gróbarczyk: odnowa floty konieczna dla umacniania i budowania silnych urzędów morskich

Autor

Remonty Statków w MSR „Gryfia”

PL

 Ubiegły rok był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie