Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Podpisano kontrakt na prom dla PŻB

Podpisany został kontrakt na prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – poinformował w czwartek w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Chodzi o jednostkę, która ma „wypełnić lukę inwestycyjną” do czasu budowy nowych promów.

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) otrzymała dofinansowanie 140 mln zł z budżetu państwa, które miało za zadanie, jak przekazano na początku roku, „wypełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek”.

„Został podpisany kontrakt. W ten sposób nowy prom został zabezpieczony dla armatora (…) To jest zabezpieczenie interesów PŻB w ramach funkcjonowania na liniach bałtyckich, a przede wszystkim zwiększenie możliwości konkurencyjnych, bo dla nas rzeczą podstawową jest to, aby właśnie Polska Żegluga Bałtycka jako drugi największy polski armator realizowała program odnawiania floty, a w ten sposób wzmacniania się na Morzu Bałtyckim” – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dodał, że linie Świnoujście-Ystad czy Gdańsk-Nynashamn są kluczowe „w ramach dominacji i przede wszystkim naszej konkurencyjności na Morzu Bałtyckim”. Zapewnił, że zostanie dołożone „maksimum starań”, aby wzmacniać polskich armatorów.

Wiceminister dodał też, że program budowy promów dla PŻM i PŻB przebiega według planu.

– PŻB z siedzibą w Kołobrzegu złapała wiatr w żagle, wypływa na szerokie wody Bałtyku. Idziemy do przodu. Rozwijamy się. Cała naprzód! – deklarował Czesław Hoc, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Prezes PŻB Andrzej Madejski przekazał, że umowa z armatorem została podpisana na wyczarterowanie statku z opcją wykupu. Jednostka ma mieć 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km linii ładunkowej. Prom będzie mógł przewieźć tysiąc osób w 230 kabinach.

„Dodatkowo jednostka będzie napędzana napędem konwencjonalnym (…) I najważniejsza wiadomość – będzie przystosowana do napędu na dual fuel, paliwem gazowym” – powiedział Madejski.

Dodał, że prom ma zostać dostarczony do PŻB w drugiej połowie 2024 r. „Jednostka będzie wymagała jeszcze doposażenia jej w instalację gazową, która spełni już całkowicie wymagania techniczne dotyczące zasilania paliwem gazowym” – wskazał.

Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.

„Negocjacje trwały dość długo, bo podejmując decyzję, że będziemy czarterować ten prom uzyskaliśmy również możliwość negocjacji technicznych, będzie on więc dostosowany do naszych potrzeb” – powiedział Madejski.

Dodał, że prom wyczarterowany jest na 10 lat, będzie można go wykupić po sześciu latach.

Źródło: PAP Fot.: Polferries

Zobacz podobne

PERN zwiększa możliwości rozładunku dużych tankowców

KM

W świąteczny weekend do Terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 205. dostawa gazu dla Grupy ORLEN

KM

Silniki Rolls-Royce będą napędzać fregaty programu „Miecznik”

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie