Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Gen. Haller na czele Błękitnej Armii

Armia Polska we Francji, nazywana Błękitną Armią od koloru mundurów, była najliczniejszą polską formacją wojskową na obczyźnie podczas I wojny światowej. 4 października 1918 roku dowodzenie nad armią przejął gen. Józef Haller. Pod jego wodzą żołnierze walczyli z Niemcami w Wogezach i Szampanii, a po zakończeniu działań zbrojnych współtworzyli Wojsko Polskie.

„Uroczyste zaprzysiężenie moje mogło się odbyć w pierwszych dniach października przed frontem I Dywizji Strzelców Polskich. […] Wobec tego, że było to na froncie bojowym, ceremoniał przysięgi był krótki. […] Złożyłem przysięgę. Nastąpił przegląd dywizji przy dźwiękach hymnu »Jeszcze Polska nie zginęła« i defilada całej dywizji” – zapisał gen. Józef Haller w „Pamiętnikach” pod datą 6 października 1918 roku. Dwa dni wcześniej generał został wyznaczony przez Komitet Narodowy Polski na dowódcę Armii Polskiej we Francji.

Armia ta, od koloru mundurów nazywana Błękitną, została powołana 4 czerwca 1917 roku dekretem Raymonda Poincarégo, prezydenta Francji, z inicjatywy Romana Dmowskiego i Komitetu Narodowego Polskiego. – Formacja miała walczyć u boku ententy i tym samym przyczynić się do odzyskania przez Polskę niepodległości – mówi dr Tomasz Zieliński, historyk zajmujący się dziejami I wojny światowej.

W szeregi Błękitnej Amii wstępowali Polacy służący w wojsku francuskim, byli jeńcy z armii austro-węgierskiej i niemieckiej oraz członkowie Polonii ze Stanów Zjednoczonych, z Kanady i Brazylii. Początkowo korpus oficerski tworzyli Francuzi, a formacją dowodził gen. Louis Archinard. Jednak na mocy układu z 28 września 1918 roku między KNP a rządem francuskim została ona uznana przez państwa ententy za jedyną, samodzielną, sojuszniczą i współwalczącą armię polską. – Komitet stał się też najwyższą władzą polityczną Armii Polskiej i miał w porozumieniu z władzami Francji mianować polskiego dowódcę – tłumaczy historyk.

Został nim gen. Józef Haller, który podczas I wojny światowej dowodził 2 Brygadą Legionów Polskich, a w 1918 roku stanął na czele formowanej w Rosji 5 Dywizji Strzelców Polskich. Potem przez Murmańsk dotarł do Francji. „Przybył w sam czas, w chwili właśnie, kiedy byliśmy w poszukiwaniu wojskowego, którego by można było mianować naczelnym wodzem armii polskiej” – zapisał Dmowski.

Pod wodzą gen. Hallera w 1918 roku polskie oddziały wzięły udział w walkach z Niemcami na froncie zachodnim w Wogezach i Szampanii. – Rozbudowę armii kontynuowano po zakończeniu wojny i jej liczebność wyniosła ostatecznie ponad 100 tys. żołnierzy – podaje dr Zieliński. Świetnie wyszkolona i wyposażona w nowoczesną broń, w tym samoloty i czołgi Renault FT-17, armia Hallera w dwa miesiące, od kwietnia do czerwca 2019 roku, została przetransportowana do Polski.

Hallerczyków skierowano na front polsko-ukraiński, wzięli tam udział w zwycięskich walkach w Galicji Wschodniej i na Wołyniu. 1 września 1919 roku armia gen. Hallera została połączona z tworzącym się Wojskiem Polskim. Generałowi zaś powierzono dowództwo Frontu Pomorskiego. – Jego celem było pokojowe odzyskanie Pomorza otrzymanego przez Polskę w traktacie wersalskim – wyjaśnia historyk. W lutym 1920 roku gen. Haller dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem. Podczas wojny polsko-bolszewickiej objął funkcję Generalnego Inspektora Armii Ochotniczej, dowodził też wojskami broniącymi przedpola Warszawy i Frontem Północno-Wschodnim.

W międzywojennej Polsce generał był m.in. generalnym inspektorem artylerii i przewodniczącym Najwyższej Wojskowej Komisji Opiniującej. Z kolei w czasie II wojny światowej zasiadł w rządzie gen. Władysława Sikorskiego jako minister oświaty. Gen. Józef Haller pozostał za granicą i zmarł w Londynie 4 czerwca 1960 roku. 30 lat później jego prochy zostały sprowadzone do kraju i złożone w kościele garnizonowym w Krakowie.

źródło: Polska Zbrojna / fot. wikipedia

Zobacz podobne

Wyjątkowa pogłębiarka  Inż. Łęgowski – prowadzi prace w szczecińskim Kanale Dębickim!

BS

Gróbarczyk: 360 mln zł na budowę falochronu w Świnoujściu stało się faktem

BS

Polsko-azerskie rozmowy o transporcie, logistyce i bezpieczeństwie ruchu drogowego

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie