Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Inwestycje w portach przynoszą setki milionów zysków!

Wielomiliardowe inwestycje w największych polskich portach przynoszą oczekiwane wyniki. A przecież wiele przedsięwzięć jest na ukończeniu, część w realizacji, co otwiera jeszcze lepszą perspektywę. Potwierdził to wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, odpowiedzialny w rządzie za gospodarkę morską,  przywołując na posiedzeniu merytorycznej komisji sejmowej wstępne wyniki portów. – Gdańsk w minionym roku zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł–wyliczał.  – Zarząd Morskiego Portu Gdynia – 113 mln zł a Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście około 141,8 mln zł.

– Jeśli chodzi o kwestie dotyczące przeładunków, to ubiegły rok został zamknięty na poziomie niecałych 150 mln ton towarów. To rzeczywiście pokazuje, jak istotną rolę w procesach gospodarczych odgrywają polskie porty– kontynuował minister podsumowując te wyniki.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu – kolejne działania

Minister Marchewka po raz kolejny podkreślił znaczenie budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.

– Ten projekt jest jednym z najbardziej istotnych, realizowanych w ramach gospodarki morskiej, które nadzorujemy – stwierdził wyliczając kolejne działania zaangażowanych w jego realizację podmiotów.

 I tak Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wywiad ferromagnetyczny pod budowę falochronu, który będzie osłaniał port kontenerowy. UM posiada już oferty przetargu dotyczące przeprowadzenia analizy nawigacyjnej toru podejściowego o długości ok. 70 km. Zostały również uzupełnione dokumenty dotyczące wydania pozwolenia lokalizacyjnego do Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie.

– Prace idą zgodnie z planem i jesteśmy zdeterminowani, aby realizować to z dużym zaangażowaniem, bo uważamy tę inwestycję za strategiczną – dodał wiceminister infrastruktury.

Bezprecedensowe inwestycje w Świnoujściu i Szczecinie

Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście potwierdził wyniki finansowe przywołane wcześniej przez wiceministra infrastruktury. Dodał, iż jest to wynik o 37 mln lepszy niż rok wcześniej, pomimo nieznacznie niższych przeładunków.

Prezes Siergiej w kalejdoskopowym skrócie przybliżył inwestycje w zespole portów: zakończone, będące w trakcie i na początku procesu realizacji. Dotyczy to 10 ważnych przedsięwzięć.

Prezes rozpoczął od Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. Głównym celem realizowanych tu inwestycji jest poprawa dostępu do portu w Szczecinie dla statkówo większym zanurzeniu – ok. 11,15 m i większej długości. Wiążą się oczywiście z pogłębionym torem do 12,5 m ze Świnoujścia.

– Obie inwestycje są obecnie na poziomie końcowym z zaawansowaniem w zależności od obszaru ok. 80-90 proc. – informuje prezes.

Przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego i budowa jednego stanowiska promowego o długości 270 m, pozwalająca przyjmować promy o długości do 240 m – to kolejna inwestycja. Jest zakończona.

Trwa teraz rozliczanie finansowe inwestycji.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa stanowiska statkowego do eksportu gazu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Umożliwi reeksport gazu oraz bunkrowanie. Zadanie jest na ukończeniu. Trwają prace odbiorowe.

Prezes wymienia również inwestycje w infrastrukturę kolejową w Szczecinie i Świnoujściu. Ta inwestycja także został zakończona i jest rozliczana. W ramach przedsięwzięcia dokonano m.in. modernizacji wiaduktu kolejowego w Szczecinie, infrastruktury torowej, jak i elektryfikacji portu.

Modernizowana jest także cała infrastruktura wodna, kanalizacyjna, przesyłowa, elektroenergetyczna i teleinformatyczna.

Terminal

Jeśli chodzi o działania związane z terminalem kontenerowym, ze strony Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście został wykonany operat środowiskowy i wydana została decyzja środowiskowa. Ostateczną Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda po rozpatrzeniu wniesionych skarg.

ZMPSiŚ wystąpił też do wojewody zachodniopomorskiego o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie budowy portu zewnętrznego. Przypomnijmy też podpisanie umowy przedwstępnej z wybranym wykonawcą – konsorcjum Deme Concessions oraz QTerminals.

– Podpisanie umowy przyrzeczonej przewidywane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku – dodał prezes Siergiej. – Czekamy na ostateczną decyzję środowiskową.

Prezes przywołał także port instalacyjny. Inwestycja realizowana jest wspólnie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w części dotyczącej budowy nabrzeża oraz placu bezpośrednio przy nabrzeżu, a także w części zaplecza przez spółkę Orlen Neptun. Zarząd Morskich Portów wybrał wykonawcę – spółkę PORR do realizacji pierwszego etapu: budowa dwóch nabrzeży o łącznej długości prawie 500 m.

Kolejna inwestycja to budowa multimodalnego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w Porcie w Szczecinie. Wzmocni funkcje terminala kontenerowego w Szczecinie, a także poprawi dostępność kolejową do obszaru Ostrowa Grabowskiego, czyli wolnych terenów inwestycyjnych i rozwojowych w szczecińskim porcie.

Ostatnia inwestycja dotyczy zapewnienia odbioru oleju i innych odpadów ze statków w Świnoujściu w celu spełnienia wymagań środowiskowych.

Przedsięwzięcia w miliardach!

Dostępu do portu w Szczecinie (Kanał Dębicki i Basen Kaszubski) to koszt odpowiednio

304 mln i 390 mln (dofinansowanie ze środków unijnych 127 mln i 203 mln).

Przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego – koszt ok. 270 m.

Budowa stanowiska statkowego dla eksportu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu pochłonie 123 mln zł. Dofinansowanie wynosi 27,9 mln zł.

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu: wspólna inwestycja ze spółką PKP PLK. Koszt ok. 1,4 mld zł, udział finansowy ZMPSiŚ – ponad 98,3 mln zł, w tym prawie 30 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych.

Realizowana rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu pochłonie 170 mln. Dofinansowanie jest na kwotę 57 mln zł.

– Jeśli chodzi o budowę dostępu morskiego i lądowego do głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, to całkowita wartość inwestycji jest szacowana na ponad 15 mld zł – dodaje prezes Jarosław Siergiej.

Zwraca uwagę, że inwestycja wymaga współpracy wielu partnerów: Urzędu Morskiego w Szczecinie, wykona infrastrukturę dostępową za ok. 10 mld zł. Wkład zarządu morskich portów to ok. 1 mld zł, z czego planowane dofinansowanie w ramach instrumentu CEF-2 jest na poziomie 304 mln zł a część do zalądowienia ( budowa pirsu przeładunkowego wraz z nabrzeżem) oraz niezbędną infrastruktura, to ok. 3-4 mld zł.

Budowa portu instalacyjnego w Świnoujściu dla morskich siłowni wiatrowych – całkowita wartość etapu I wynosi 422 mln, z czego dofinansowanie na poziomie 307 mln zł. Obszar portu – 46 ha, z dużym potencjałem rozwojowy, jeśli chodzi o branżę morskiej energetyki wiatrowej i jej obsługę.

Trwająca budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie – prawie 9 mln euro, z czego dofinansowanie jest na poziomie 4,3 mln euro.

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Minister Marek Gróbarczyk zaprasza na 10. Międzynarodowy Kongres Morski

Pio Su

Rozpoczyna się konserwacja gazociągu Nord Stream 1; gaz przestaje płynąć

KM

Wystawa „100-lecie Polskiej Administracji Morskiej” na Bulwarze Chrobrego w Szczecinie

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie