Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Jacht Zjawa IV otrzyma nowe życie

Harcerski jacht, który w 2017 roku wpłynął na mieliznę, zostanie uratowany i w przyszłości będzie wykorzystywany zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Będzie sławił imię swoich trzech poprzedniczek oraz służył celom wychowania morskiego młodzieży. ZHP i Polsail tworzą spółkę celową by przeprowadzić remont.

GDYNIA, 5 MARCA – W celu przeprowadzenia remontu oraz dalszej eksploatacji zasłużonego jachtu, Związek Harcerstwa Polskiego oraz Dom Armatorski Polsail Sp. z o.o, utworzyły dziś nowy podmiot prawny, spółkę Zjawa IV. Celem spółki jest przeprowadzenie remontu żaglowca, a następnie zarządzanie techniczne jachtem (technical management). Porozumienie wspólników zostało podpisane dziś przez zastępcę naczelniczki ZHP hm. Karola Gzyla oraz skarbniczkę ZHP Grażynę Sztabnik i Justynę Szawelską prezeskę zarządu Polsail, na pokładzie flagowego żaglowca ZHP Zawisza Czarny, cumującego przy nabrzeżu Prezydenta w Gdyni.

Zjawa IV to jacht żaglowy, przebudowany ze statku ratowniczego Szkwał. Banderę harcerską podniesiono na Zjawie w 1983 roku. Szkwał natomiast został wybudowany w 1947 roku w Szwecji, z przeznaczeniem na statek ratowniczy. Jacht został przekazany do ZHP, niemniej w tamtym okresie nie dopilnowano formalności związanych z przekazaniem jachtu, co, jak się okazało, miało dla niego skutki później.

Zjawa IV, dzięki pierwotnemu przeznaczeniu kadłuba, jest jachtem niezwykle dzielnym i wytrzymałym. Do tej pory pełniła rolę jachtu wyprawowego. W swojej historii odbyła rejsy po Morzu Czarnym, na Spitsbergen, dookoła Ameryki Południowej, na Antarktydę, do Zatoki Hudsona i Ziemi Baffina. Jest jednym z polskich jachtów, który okrążył przylądek Horn. W 2015 roku wypłynęła w rejs Dookoła Atlantyku, by upamiętnić Władysława Wagnera, pierwszego Polaka, który na jachtach Zjawa, Zjawa II i Zjawa III opłynął kulę ziemską. Zjawa IV przez Wyspy Zielonego Przylądka dopłynęła na Brytyjskie Wyspy Dziewicze, gdzie po wojnie osiadał Władysław Wagner. Z rejsu tego powstał film dokumentalny. W drodze powrotnej, po powtórnym pokonaniu Atlantyku i wymianie silnika w Dublinie, Zjawa IV w grudniu 2016 roku weszła na mieliznę niedaleko przylądka Falsterbo na Bałtyku. Po trudnej akcji ratowniczej została odtransportowana do Darłowa.

Związek Harcerstwa Polskiego, po zakończeniu w 2017 roku akcji sprowadzenia Zjawy IV do Polski, zakończył w sierpniu 2019 roku procedurę własnościową, co otworzyło drogę do ewentualnego remontu jachtu. Prawie dwa lata trwało opracowywanie koncepcji uratowania jachtu i jego dalszego funkcjonowania, co zostało zakończone właśnie dzisiaj i zwieńczone podpisaniem porozumienia wspólników i powołaniem spółki Zjawa IV.

Dom Armatorski Polsail to doświadczony i znany polskim żeglarzom podmiot, specjalizujący się w remontach i eksploatacji drewnianych jachtów. Polsail jest armatorem żaglowca s/y Baltic Beauty, s/y Baltic Star i m/y Alfred, a także mniejszych jednostek. Polsail wniesie do spółki doświadczenie w remontowaniu i utrzymaniu drewnianych jednostek. Doświadczenie i zaangażowanie ZHP w wychowanie morskie i doświadczenie Polsail w remont i eksploatację drewnianych jednostek pozwala mieć nadzieję, że nowa spółka poradzi sobie z zadaniami, jakie przed nią stoją.

W zgodniej opinii przedstawicieli Polsail jak i ZHP, jacht Zjawa IV jest cennym przedmiotem dziedzictwa morskiego Polski i nie można było dopuścić do jej skasowania, zniszczenia bądź sprzedaży w ręce prywatne. Choć trzeba przyznać, że wszystkie te warianty były przez ZHP rozważane.

Prace na pokładzie Zjawy IV rozpoczną się jeszcze w tym półroczu. Spółka planuje przeprowadzenie niezbędnych prac kadłubowych w Darłowie, a następnie transport jachtu drogą morską do Gdańska. Tu remont będzie kontynuowany. Zjawę IV na wodzie zobaczymy najwcześniej w 2024 roku.

Zjawa IV to drewniany kecz gaflowy o ożaglowaniu bermudzkim. Długość jachtu to prawie 20 metrów, zanurzenie 2 metry. W rejsy zabiera do 14 osób.

Źródło: ZHP

Zobacz podobne

Statek badawczo-szkolny Nawigator XXI obchodził swoje 25-lecie

AB

 600 żołnierzy NATO uczestniczy w ćwiczeniach dot. rozminowywania akwenów morskich

BS

Port Gdynia partnerem Enea IRONMAN Gdynia!

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie