Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębiony tor wodny umożliwi wpłynięcie do Szczecina statków średniej wielkości. Planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku
Obecnie trwają prace nad przebudową obrotnicy Orli Przesmyk, kontynuowane jest pogłębianie obszaru cypla, urobek odkładany jest wewnątrz wyspy W28, pogłębiarki Meuse River i Vox Amalia pracują na km 5+00 do 67+000. Na torze wodnym pracuje specjalistyczny ponton Jetsed, który wyrównuje powierzchnię dna toru wodnego i profiluje skarpy podwodne, na wyspie W22 urobek jest odkładany rurociągami na obrzeżu wyspy, ponad powierzchnię wody, na wyspie W28 trwa klapowanie urobku wewnątrz wyspy,
Zakończono prace rozbiórkowe kabla światłowodowego VTS; w strefie Świnoujścia i na Zalewie Szczecińskim położono odcinki nowych kabli, do położenia został odcinek nowego kabla w strefie Szczecina (rozpoczęcie prac w czerwcu),
Do nabrzeża HUK w Szczecinie docierają kolejne dostawy kamienia hydrotechnicznego (transport koleją z południa Polski), który posłuży do umacniania dna i skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim oraz nabrzeżach HUK, Żeglarskim i BONn; przewidywany termin rozpoczęcia instalacji kamienia to kwiecień tego roku.
Przy wyspie W22 rozpoczął się montaż kamienia hydrotechnicznego (transport drogą morską barkami z krajów skandynawskich) do umacniania skarp podwodnych,
Na torze zakończyły się prace oczyszczeniowe, związane z usuwaniem obiektów potencjalnie niebezpiecznych; podczas inwestycji odsłonięto, sprawdzono, wydobyto i zutylizowano łącznie ponad 45 000 obiektów, powodujących zaburzenia pola magnetycznego, z czego ok. 1700 obiektów stanowiły elementy potencjalnie niebezpieczne (pociski, amunicja, miny, bomby itp.), planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.
Warunki żeglugi
Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.
Modernizacja Bazy Oznakowania Nawigacyjnego
W ramach projektu, trwają także prace budowlane, związane z modernizacją obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. We wszystkich nowych obiektach kubaturowych (biura, magazyny, warsztaty) trwają prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Trwają także roboty drogowe, związane z budową dróg wewnętrznych. Zakończono już roboty konstrukcyjne przy wszystkich nabrzeżach basenu Południowego, trwają tam roboty uzbrojeniowe oraz montaż polerów, drabinek i odbojnic, przy pirsie natomiast toczą się prace konstrukcyjne i zbrojarskie.
źródło Urząd Morski w Szczecinie fot. główne Piloci Morscy Szczecin