Polski Portal Morski
Edukacja Historia

Fregata S/V Dar Młodzieży kończy 39 lat

4 lipca 1982 roku w Gdyni przy Nabrzeżu Pomorskim, odbyło się uroczyste podniesienie bandery na nowy szkolnym żaglowcu. Do dzisiaj Nabrzeże Pomorskie stanowi stałe miejsce postoju fregaty. „Dar Młodzieży” jest równocześnie pierwszym żaglowcem  zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa  jednostka szkolna.

„Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Akademii Morskiej w Gdyni, ktory kontynuuje  tradycję dwóch słynnych  poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej  i „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930 – 1982.

Jego powstanie to cała historia zabiegów ludzi rozumiejących potrzebę wymiany wysłużonego, coraz słabiej wypełniającego potrzeby nowoczesnego szkolenia oficerów floty „Daru Pomorza”, na nowy statek. Szansą było zamówienie skierowane do Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina, na serię szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Decyzja polityczna, wsparcie najwyższych czynników, wielka akcja propagandowa i ustalono, że prototypem, jednostką pilotażową dla eksportowych żaglowców będzie następca „Daru Pomorza”. Żaglowiec zbudowany, jak pisano, staraniem polskiej młodzieży dla polskiej młodzieży.

Projektowania, tego zupełnie nowego typu statku w polskiej praktyce stoczniowej, podjął się inż. Zygmunt Choreń, młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz, świeżo po udziale w regatach dookoła świata. Wsparcia udzielali mu weterani pierwszego „Daru”, wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz (później pierwszy komendant nowego „Daru”) i członkowie załogi „białej fregaty”.

Historia prawie 35 lat służby „Daru Młodzieży” na rzecz edukacji morskiej polskiej młodzieży, to opowieść łącząca wszystkie oceany i kontynenty. Udział w najbardziej prestiżowych światowych regatach i zlotach. Pływanie po najtrudniejszych akwenach i pisanie wielkiej historii polskiej bandery. Na pokładzie żaglowca gościły koronowane głowy, szefowie rządów, wielcy żeglarze, tysiące miłośników białych żagli podczas wizyt w odwiedzanych portach.

Na morskie szlaki „Dar Młodzieży” wkroczył w spektakularny sposób. Podróż numer 1 – wyjście z Gdyni 10 lipca 1982 r. – pierwszy port Rostock, później brytyjski Falmouth i start do rywalizacji w ramach The Cutty Sark Tall Ships Races. Dramat na morzu – 27 lipca niemiecki jacht „Peter von Danzig” wzywa pomocy. Po wybuchu kuchenki jeden z żeglarzy uległ groźnym poparzeniom. „Dar Młodzieży” idzie z pomocą. Szalupa transportuje rannego do statkowego szpitaliku. Po przejęciu poszkodowanego przez śmigłowiec, polski żaglowiec wraca na trasę. Pasjonujący finisz i 29 lipca 1982 r., na mecie w Lizbonie, po przepłynięciu 770 mil morskich, debiutant „Dar Młodzieży” jest najszybszy w klasie „A” – wielkich żaglowców. Wyprzedza tradycyjnego rywala „Daru Pomorza”, niemiecki bark „Gorch Fock”, o 14 minut i 18 sekund.

Oprócz spektakularnych transkontynentalnych podróży, bałtyckie rejsy z młodzieżą zrzeszoną w Lidze Morskiej, żeglarzami, dziennikarzami, entuzjastami wielkich żagli. Wielka misyjna rola edukacyjna i popularyzatorska. „Dar Młodzieży” to statek pracowicie edukujący adeptów morskiej służby. Kształcący znakomitych, cenionych oficerów i kapitanów światowej floty. Sukcesywnie modernizowany, znakomicie wyposażony w najnowsze zdobycze techniki nawigacyjnej. Zapis w książeczce żeglarskiej o odbytej na żaglowcu praktyce, to znakomita rekomendacja i powód do dumy dla wszystkich wychowanków „Daru Młodzieży”.

źródło :UMG

Zobacz podobne

PG otworzy nowy kierunek studiów razem z Uniwersytetem Morskim w Gdyni

BS

ORP Piorun w bitwie pod Jersey

KM

104 lata temu utworzono Urząd Hydrograficzny

PL

1 komentarz

Kinga 19 maja 2022 at 09:50 Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie