Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Polska Morska TV Ważne

Kolejne kilometry międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica oddane do ruchu

9 sierpnia 2021 r. oddano do ruchu dwa odcinki drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim –  od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna. Prawie 35 km nowej drogi ekspresowej to kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica (po odcinku Śniadowo – Łomża Południe) przekazany w tym roku kierowcom do użytkowania.  Odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk tworzą około 44-kilometrowy fragment S61.

– „Sukcesywnie oddajemy do użytku kolejne fragmenty drogi S61, będącej kluczowym elementem międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica, jednego z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ta droga otworzy komunikacyjnie region, skróci czas przejazdu i podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie. 
Na odcinku Stawiski – Szczuczyn, gdzie wykonawcą była firma Budimex, roboty rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku budowanym przez Strabag, od węzeła Kolno do  Stawisk.

Po symbolicznym otwarciu drogi wyraził przekonanie, że odcinek Via Baltica z mostem na Narwi, gdzie GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą, będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku. „Mamy plan awaryjny” – zapewniał. Chodzi o niespełna 13-km obwodnicę Łomży w ciągu trasy S61, na budowę której GDDKiA rozpisała w lipcu ponowny przetarg po tym, jak w maju rozwiązała umowę z wybranym wcześniej wykonawcą ze względu na brak postępu robót.

Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostały udostępnione do ruchu, dzięki czemu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.


Oba oddane do ruchu odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu, a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. 
Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP):

  • Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski
  • oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Na udostępnionym fragmencie S61 powstał węzeł Kolno – na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg ogłoszony został 23 lipca 2021 r.

Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via Baltica ma liczyć 311 km.

W sieci TEN-T

Realizowana droga ekspresowa S61 jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych – znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T (ang. Trans-European Transport Network). 
Fragment S61 od Ostrowa Mazowieckiego do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł.

Łączna wartość wykonanych w systemie projektów i kontraktów to nieco ponad miliard złotych.
Udostępnione kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna, wraz z oddanym już do użytku fragmentem Śniadowo – Łomża Południe, wydłużą sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury/ pap fot.: GDDKiA

Zobacz podobne

Media: Rosja wyposaży atomowe okręty podwodne w nowoczesne torpedy UET-1

BS

Teksańskie firmy oskarżone o zaniedbania wiodące do wycieku ropy

BS

Termin zakończenia całości inwestycji dot. przekopu Mierzei Wiślanej to jesień 2023 r.

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie