Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w polsko-litewskich konsultacjach międzyrządowych, które pod przewodnictwem premiera Mateusza Morawieckiego odbyły się 17 września 2021 r. w Warszawie.
W ramach konsultacji minister Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem transportu i komunikacji Litwy, Mariusem Skuodisem, któremu towarzyszyli wiceministrowie: Loreta Maskalioviene i Julius Skačkauskas.
Poruszone w rozmowach tematy dotyczyły współpracy bilateralnej przy realizacji połączeń drogowych Via Baltica i Via Carpatia, rozwoju przygranicznej infrastruktury drogowej, planowanej rewizji wytycznych sieci TEN-T oraz działań na rzecz wsparcia przewoźników drogowych, w tym korekty przepisów Pakietu Mobilności I. Szeroko omówiono także stan modernizacji linii kolejowej Rail Baltica i możliwość utworzenia pasażerskiego połączenia kolejowego relacji Warszawa – Wilno.
– Położenie geopolityczne naszych państw wymusza na nas budowę i doskonalenie odpowiedniej infrastruktury transportowej w celu zapewnienia wysokiego poziomu efektywności sieci transportowej, a także zwiększenia poziomu bezpieczeństwa naszego regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Via Baltica i Via Carpatia
Korytarz drogowy Via Baltica łączący Polskę z Litwą (drogami S8 i S61) stanowi naturalne uzupełnienie szlaku Via Carpatia – nowoczesnej drogi szybkiego ruchu, która połączy północną i południową część UE wzdłuż jej wschodniej granicy. Jest to również jedna z fundamentalnych inicjatyw realizujących w praktyce ideę Trójmorza. Z ponad 318 km przyszłej Via Baltica na terenie Polski kierowcy mają już do dyspozycji blisko 190 km. Ukończenie całej trasy na jej polskim odcinku w standardzie drogi ekspresowej nastąpi w roku 2023.
Transeuropejski szlak Via Carpatia liczy wraz z odgałęzieniami ponad 8800 km i przebiega przez regiony zamieszkałe przez ponad 125 mln ludzi. Kluczową arterią stanowiącą oś tego korytarza w Polsce jest droga ekspresowa S19.
– Via Carpatia to droga, której budowa jest szczególnie ważna w naszej części Europy. Kiedy zostanie już ukończona niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO – dodał minister Adamczyk.
Rozbudowa przygranicznych dróg samorządowych
Podczas rozmów omówiono także kwestię rozbudowy przygranicznych odcinków dróg samorządowych. W ubiegłym roku przedstawiciele obu krajów ocenili stan dróg przygranicznych łączących nasze kraje. Ministerstwo Infrastruktury jest organizatorem pierwszego posiedzenia grupy roboczej ds. poprawy drogowych połączeń transgranicznych z udziałem przedstawicieli ministerstw obu krajów oraz jednostek samorządu terytorialnego.
– Nie zapominamy o mniejszych zadaniach, takich jak drogi lokalne, z których mieszkańcy regionów przygranicznych korzystają na co dzień. Przed nami dużo pracy, jednak podjęte dotychczas działania wskazują na dobrą wolę leżącą po obu stronach granicy oraz stopniowe nadrabianie zaległości historycznych – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Rail Baltica i połączenie pasażerskie Warszawa – Wilno
Trasa Rail Balica (linia E 75) jest jednym z kluczowych projektów transportowych UE. Ten transeuropejski korytarz w przyszłości połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do obowiązujących w krajach UE standardów dla linii kolejowych.
Podpisane przez ministrów ds. transportu Polski i Litwy w 2020 r. Memorandum o współpracy przy realizacji Rail Baltica jest oficjalnym potwierdzeniem rządów obu państw dotyczącym kontynuacji podjętych inwestycji na tej linii i woli obu stron do jak najszybszego jej ukończenia w wymaganym dla TEN-T standardzie.
– Polska traktuje projekt Rail Baltica priorytetowo i dokłada wszelkich starań, aby działania inwestycyjne przebiegły terminowo. Sukces projektu zależy od synergii oraz terminowości działań wszystkich jego uczestników – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Ministrowie rozmawiali również o pracach nad uruchomieniem połączenia kolejowego relacji Warszawa – Wilno (przez Kowno).
Rewizja przepisów Pakietu Mobilności I
Unijne przepisy Pakietu Mobilności, regulujące międzynarodowy transport drogowy, zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE w lipcu 2020 r. Rząd RP, działając w obronie interesów podmiotów świadczących usługi w transporcie drogowym na jednolitym rynku UE, na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka zdecydował o zaskarżeniu niektórych przepisów Pakietu Mobilności do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Skargi na przepisy Pakietu Mobilności złożyło 7 państw (Bułgaria, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Rumunia, Węgry), a dzięki aktywności Ministra Andrzeja Adamczyka do skarg złożonych m.in. przez Polskę dołączyły także Łotwa i Estonia.
– Nie zaprzestajemy działań mających na celu osiągnięcie brakującej obecnie spójności przepisów Pakietu Mobilności z Europejskim Zielonym Ładem. W tej kwestii niezaprzeczalnie musimy mówić jednym głosem i aktywnie działać na rzecz rewizji tych przepisów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Koordynacja działań w procesie rewizji sieci TEN-T
Polska podejmuje konsekwentne działania na rzecz włączenia priorytetowych elementów infrastruktury transportowej do sieci TEN-T. W 2019 r. przekazano Komisji Europejskiej wniosek państw, przez które biegnie Via Carpatia, z poparciem dla zakwalifikowania całego szlaku w sieci bazowej TEN-T podczas kolejnej rewizji tej sieci. Minister Adamczyk przedstawił stronie litewskiej wspólne stanowisko krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4) w tej sprawie. Ministrowie uzgodnili kontynuowanie działań na forum UE na rzecz włączenia priorytetowych elementów infrastruktury do sieci TEN-T.
– Chciałbym zaznaczyć, że wszystkim krajom, przez które przebiega Via Carpatia, zależy na włączeniu całego korytarza do sieci bazowej. W tej sprawie powinniśmy tworzyć jeden front – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
źródło mat.prasowy/ fot.shutterstock