Polski Portal Morski
Aktualności Historia

58 lat temu podniesiono banderę na statku szkolnym „Horyzont”

29 września 1963 roku uroczyście podniesiono banderę na statku szkolnym „Horyzont”. Statek zbudowano 10 lat wcześniej w Stoczni Północnej w Gdańsku (wodowanie: 25.05.1953 roku) jako lugrotrawler typu B-11 „Puchacz”.

Puchacz”, eksploatowany był początkowo przez przedsiębiorstwo „Odra” w Świnoujściu, później przez szczeciński Gryf”. W 1962 roku jednostkę przekazano Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni z przeznaczeniem – po przebudowie, na na szkolny statek instrumentalny. Po wycofaniu z eksploatacji w 2000 roku statek sprzedano prywatnemu właścicielowi.

Ze względu na błędy konstrukcyjne lugrotrawlery typu B-11 (po zmodernizowaniu zmieniono symbol na B 17) nie były jednostkami przyjaznymi dla załóg. Seria „ptaszków”, bo ze względu na nazwy, tak ja potocznie określano, uważana była wręcz za pechową w polskiej flocie rybackiej.

Dwa statki zatonęły: „Czubatka” zatonęła w nocy z 9 na 10 maja 1955 roku na Morzu Północnym. W katastrofie zginęło 14 członków załogi, nikt się nie uratował.

Rok później, 4 października 1956 roku również na Morzu Północnym, zatonęła bliźniacza „Cyranka”. Zginęło wówczas 12 rybaków, sześciu udało się uratować.

Ciekawe historie „ptaszków”Otwierający serię „Kulik” przebudowano na statek hydrograficzny „Hydrograf 11”, podobnie „Kos” przebudowany na „Hydrograf 10”. „Cietrzew” po przebudowie pływa do dziś jako żaglowiec „Zawisza Czarny”. „Skowronka” przebudowano na statek badawczy „Hydromet”. „Słowika” przekonstruowano na ” Azymut” – statek szkolno-badawczy Szkoły Rybołówstwa Morskiego. „Pingwin” był statkiem szkolnym Państwowej Szkoły Morskiej w Szczecinie i pływał jako „Nawigator”. „Puszczyk” po zmianie nazwy na „Zenit” był statkiem szkolnym PSM w Gdyni. „Czapla” – bez zmiany nazwy była statkiem Polskiego Ratownictwa Okrętowego.

„Jarząbka” kupił właściciel firmy farmaceutycznej Johnson & Johnson i przebudował na luksusowy jacht żaglowo-motorowy. Statek „Horyzont” zastąpiła nowoczesna jednostka „Horyzont II” zbudowana w Gdańskiej Stoczni Remontowej na bazie kadłuba żaglowca „Polarex”. Banderę na nowej jednostce szkolnej podniesiono 27 kwietnia 2000 roku.

źródło/ fot. Infomare/ Zdjęcie gł. statek MS Horyzont II

Zobacz podobne

Dzień otwarty w Akademii Morskiej w Szczecinie

AB

Port w Gdańsku zakończył rozbudowę układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym

BS

Gróbarczyk: proponujemy modernizację Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie