Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty Ważne

Przebudowa Kanału Dębickiego idzie pełną parą!

Przebudowa Kanału Dębickiego to nowe nabrzeża, większa wydajność istniejących, lepsza jakość obsługi nowych ładunków i dostosowanie szczecińskiego portu do głębokości 12,5 m modernizowanego toru wodnego do Świnoujścia. O zaawansowaniu prac w Kanale Dębickim mówiono podczas konferencji zorganizowanej w portowej kantynie.

– Szczeciński port to serce gospodarcze Pomorza Zachodniego – stwierdził Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski podczas konferencji dotyczącej przebudowy Kanału Dębickiego. – Nazwy modernizowanych i nowych nabrzeży, Norweskiego, Duńskiego, Słowackiego mają też symboliczną wymowę, wskazują bowiem że to również będzie gospodarcze serce tej części Europy, tu będą przyjmowane ładunki z tych obszarów.

Wojewoda podkreślając ogromną skalę inwestycji w naszym regionie, które są także ważne dla naszych portów, a więc modernizację toru wodnego Szczecin-Świnoujście, znajdującą się w ostatniej fazie budowy drogę ekspresową S3, tunel pod Świną, który będzie uruchomiony już w przyszłym roku, czy też perspektywę budowy zachodniej obwodnicy Szczecina i Polic z tunelem pod Odrą, najdłuższym w Polsce. Lada moment będzie ogłoszony przetarg na projekt połączony z wykupem terenów pod budowę drogi. 

– Te wszystkie inwestycje realizowane w naszym regionie za rządów Prawa i Sprawiedliwości, są powiązane i zapewnią gospodarczy rozwój naszego regionu i tej części Europy – dodał Zbigniew Bogucki.

Kazimierz Drzazga, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nie ukrywał satysfakcji, z tego iż ten Zarząd realizuje tak ważne dla gospodarki morskiej inwestycje i właściwie wykorzystuję szansę, jaką stwarza pogłębiony tor wodny do Świnoujścia. 

– Pamiętam czasy, kiedy dominowały głosy sceptyków podważających sensowność pogłębienia toru wodnego do głębokości 12,5 m – dodał. – Na szczęście to już historia. 

Jak zapewnia wykonawca, prace idą pełną parą. Trwa modernizacja nabrzeża Czeskiego, gdzie wbito już w grunt część metalowych pali wzmacniających to nabrzeże. Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów. Toczą się też prace z drugiej strony Kanału. Tu rozpoczęły się roboty związane z budową nowego nabrzeża Norweskiego, przystąpiono do pogrążania ścianki szczelnej oraz wykonywania pali CFA.

Dwukrotnie więcej ładunków

Dzięki inwestycji port Szczecin przyjmie statki z ładunkiem nawet 50 tys. ton na burcie, czym podwoi ilość obecnie obsługiwanych ładunków. To podniesie konkurencyjność portu na rynku. Nade wszystko jednak w wyniku poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego w sposób znaczący poprawi się bezpieczeństwo związane z ruchem statków w tym rejonie portu.

Rozmach prac

W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. 

Na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 m (obecnie 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 m. Z kolei tzw. materac betonowy umocnieni dno Kanału w rejonie nabrzeża Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków. Na wyspie Ostrów Mieleński wykonane zostanie pole odkładu urobku. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.

Wsparcie finansowe

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.

PJ

Zobacz podobne

Jest decyzja ws. lokalizacji Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia

Admin Admin

Regaty 2022 RORC Caribbean 600

KM

Francja/ Zatrzymano statek, który mógł naruszać nałożone na Rosję sankcje

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie