Kolejne dwa okręty Marynarki Wojennej opuściły właśnie gdyńską Stocznie Wojenną. W zakładzie Polskiej Grupy Zbrojeniowej remont przeszły okręty ORP „Arctowski” i ORP „Kościuszko”. Jednostki zostały gruntownie zmodernizowane, dzięki czemu odzyskały dawną sprawność oraz zyskały nowe funkcje.
ORP „Arctowski” to okręt hydrograficzny. Jego przeznaczeniem jest nawigacyjno-hydrograficzne zabezpieczanie operacji Marynarki Wojennej, a także działanie na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i gospodarki morskiej. Jednostka została wybudowana w Stoczni Północnej w Gdańsku. Natomiast ORP „Kościuszko” to fregata rakietowa, do której licznych zadań bojowych należą m.in.: poszukiwanie oraz zwalczanie okrętów nawodnych i podwodnych, czy też obrona przeciwlotnicza. Drugą tego typu jednostką w Marynarce Wojennej RP – również służącą w 3. Flotylli Okrętów – jest ORP „Gen. K. Pułaski”.
Zarówno ORP „Arctowski”, jak i ORP „Kościuszko” remontowane były w mieszczącej się w Gdyni PGZ Stoczni Wojennej. Pierwsza z jednostek opuściła dok w minioną środę – 6 kwietnia, z kolei modernizacja „Kościuszki” zakończyła się pod koniec marca.
Co dokładnie obejmował zakres prac na okrętach?
ORP „Arctowski”
Zakres prac przy okręcie był bardzo rozległy. Jednostka zyskała wiele nowych możliwości. Modernizacje prowadzone były w działach nawigacyjnym, łączności, elektro-mechanicznym i hydrograficznym. ORP „Arctowski” wyposażono w nowe, lepsze urządzenia. To m.in. nowe pulpity Centralnego Systemu Sterowania wraz z monitoringiem, systemy grzejne, system wentylacji, filtrowentylacji i klimatyzacji, a także silnik steru strumieniowego czy blok utylizacji ścieków. Jednostka zyskała również nowe urządzenia pokładowe – kabestan, wciągarkę kotwiczno-cumowniczą czy żuraw do obsługi części rufowej okrętu. Co więcej – wymieniono całe okablowanie oraz odrestaurowano pomieszczenia załogi.
ORP „Kościuszko”
Remont fregaty rakietowej objął naprawy w działach eksploatacji, elektroniczno-informatycznym, łączności, rakietowo-artyleryjskim, BCI i broni podwodnej. Wykonano również prace na kadłubie okrętu.
Naprawiono zespoły prądotwórcze, wymieniono łożyska w linii wału oraz napęd stabilizatorów. Przeprowadzono także prace konserwacyjno-malarskie kadłuba i nadbudówki. Nowe oświetlenie otrzymało lądowisko na pokładzie statku. Wymieniono również system monitoringu wraz z kamerami.
źródło/ fot. https://www.gdynia.pl/