Polski Portal Morski
Aktualności

W 2022 r. 87 proc. ropy dostarczanej do Polski drogą morską pochodziło z innych kierunków niż rosyjski

W 2022 r. 87 proc. ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Polski przez Naftoport pochodziło z innych kierunków niż rosyjski. Większość dostaw surowca realizowano z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Miało to związek z sankcjami wobec Rosji i jej sektora naftowego po agresji na Ukrainę – poinformował PERN.

Według spółki w 2022 r. należący do jej grupy kapitałowej Naftoport w Gdańsku „po raz kolejny osiągnął rekordowy wynik operacyjny” – przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły tam 24,5 mln ton i były o 37 proc. wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021.

W 2022 r. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej.

Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec” – ocenił PERN.

Podkreślił przy tym, że „klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski”.

Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wlk. Brytanii i USA” – zaznaczył PERN.

Jak wyliczyła spółka, „w sumie już 87 proc. surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski”.

Zdaniem prezesa PERN Pawła Stańczyka, Naftoport będący obecnie „sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej” do naszego kraju to zarazem „skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji”.

Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie, polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw, ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Stańczyk, cytowany w komunikacie PERN, odnosząc się do strategicznej roli Naftoportu.

Prezes Naftoportu Andrzej Brzózka przypomniał, że obecnie mogą zawijać tam jednostki o długości przekraczającej 300 metrów, przy zanurzeniu do 15 metrów, klasy VLCC.

W tym roku obsłużyliśmy trzy takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej – dodał.

Jak wspomniał, aktualnie klienci Naftoportu mają tam do dyspozycji 5 stanowisk przeładunkowych, przy czym „coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków”.

Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem klientów – oznajmił Brzózka.

Według PERN, obecny potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, „zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z klientami PERN”. W morskim terminalu Naftoportu prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.

Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu” – ocenił PERN.

Jednocześnie PERN przypomniał, że obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim, relacji Gdańsk-Płock.

Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych” – wyjaśniła spółka.

PERN przyznał, iż „analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca”. Spółka podała, że rozważa m.in. „dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku”.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz posiadający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw płynnych. Spółka od kilku już lat realizuje program inwestycji, w tym przede wszystkim rozbudowy oraz modernizacji infrastruktury związanej z przesyłem i magazynowaniem ropy naftowej i produktów naftowych.

Na początku stycznia PERN ogłosił, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Źródło: PAP Fot.: Port Gdańsk

Zobacz podobne

Morski Oddział Straży Granicznej rozpoczął rekrutację do służby

PL

Perły Biznesu za rok 2020 przyznane

JJ

Norwegia rozważa przyznanie więcej koncesji na Morzu Barentsa

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie