Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Powstaną projekty rozporządzeń ws. przyjęcia planów zagospodarowania wód akwenów portów w Gdyni, Gdańsku i Władysławowie

W drugim kwartale 2023 roku zostaną przyjęte projekty rozporządzeń w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych i akwenów portów morskich w Gdyni, Gdańsku i Władysławowie – poinformowano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów gov.pl pojawiły się komunikaty o trzech projektach rozporządzeń Rady Ministrów – w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego (PZP) morskich wód wewnętrznych – portu morskiego w Gdyni; planu zagospodarowania przestrzennego akwenów portu morskiego w Gdańsku i we Władysławowie.

Za projekty rozporządzeń odpowiada sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Marek Gróbarczyk. Planowany termin przyjęcia projektów przez Radę Ministrów, to drugi kwartał 2023 r.

Jak podaje ministerstwo infrastruktury w komunikacie dotyczącym portu w Gdyni, głównym celem planu jest uregulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich na terenie portu morskiego w Gdyni. Plan umożliwi koordynację funkcjonalną i terytorialną różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów społecznych i gospodarczych. Ponadto plan pozwoli ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych również w perspektywie kolejnych pokoleń. Zakłada się również, że plan umożliwi osiągnięcie celów wynikających z krajowych dokumentów strategicznych. Plan będzie stanowił podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania morskich wód wewnętrznych, które obejmuje swoim zasięgiem.

Według komunikatu MI, „plan wprowadza istotne zakazy i ograniczenia odnoszące się do korzystania z obszarów morskich, rozstrzyga o rozmieszczeniu w tych obszarach inwestycji celu publicznego, kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej oraz określa obszary i warunki ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, uprawiania rybołówstwa, poszukiwania, rozpoznawania kopalin”. „Plan ustala funkcje podstawowe i dopuszczalne akwenów. Funkcje podstawowe oznaczają wiodące przeznaczenia obszaru. Funkcje dopuszczalne natomiast oznaczają inne możliwe sposoby użytkowania, które nie mogą zakłócać w sposób stale uniemożliwiający realizację ustalonej funkcji podstawowej i nie rodzą w tym zakresie istotnych konfliktów. W planie ustalono w szczególnych przypadkach ograniczenia przestrzenne lub funkcjonalne w zakresie funkcji dopuszczalnych” – czytamy w komunikacie na stronie gov.pl.

Komunikat MI wyjaśnia, że odnośnie planu dotyczącego wód portu w Gdańsku, głównym celem planu jest regulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich. „Plan zastąpi i uszczegółowi ustalenia PZP POM 1:200 000 w zakresie, w jakim oba plany się nakładają i będzie nową regulacją dla pozostałych akwenów objętych granicami planu. Plan będzie narzędziem koordynacji funkcjonalnej i terytorialnej różnorodnych działań przestrzennych oraz pozwoli na realizację przedsięwzięć gospodarczych i społecznych w obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. taki, który zapewnia efektywne wykorzystanie cech, zasobów i właściwości tych obszarów i zminimalizuje konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem” – czytamy w komunikacie.

Podobna argumentacja dotyczy projektu rozporządzenia ws. wód akwenów portu we Władysławowie. MI wskazuje też, że dla wód wewnętrznych tegoż portu „nie ma obecnie żadnej regulacji z zakresu planowania przestrzennego, gdyż PZP POM 1:200 000 ich nie obejmuje”.

Według komunikatu, analiza uwarunkowań wykonana w ramach planu wskazuje na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej m.in. dla takich działań jak: rozbudowa portu morskiego we Władysławowie w sposób zrównoważony, zapewnienia możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej, czy rozwoju i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej. 

źródło PAP/ fot. Port Gdynia;Paweł Brutel

Zobacz podobne

Szwecja: metan z gazociągów Nord Stream wpłynął negatywnie na populację dorszy

KM

Narodowe Święto Niepodległości – „Dzień szacunku dla munduru”

BS

Sezon remontowy w MSR „Gryfia” S.A. trwa

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie