Jeszcze w tym miesiącu planowane jest otwarcie tunelu w Świnoujściu, który łączy wyspy Uznam i Wolin. To najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Obecnie trwają już ostatnie odbiory. Sprawdzane są różne scenariusze, wszystkie systemy muszą ze sobą współdziałać. W tym system zraszaczy w centralnej części tunelu. Testy odbywają się m.in. z udziałem straży pożarnej.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam, teraz trzeba skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżecie dokłada z własnego budżetu.
Źródło: TVP3 Szczecin Fot.: GDDKiA