Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Umowa na Głębokowodny Terminal Kontenerowy podpisana

Umowa na budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu podpisana. Zawarli ją przedstawiciele belgijskiej firmy Deme Concession, katarskiego Qterminals oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być trzecim tego typu obiektem w Polsce, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem. Jego roczną przepustowość określono na 1,5 mln TEU, jednak możliwy ma być wzrost możliwości przeładunkowych do 2 mln TEU. Terminal będzie mógł obsługiwać dwie 400-metrowe jednostki jednocześnie, a także jedną 200-metrową.

Dla porównania w Hamburgu w 2022 roku przeładowano 8,3 mln TEU przy maksymalnej przepustowości 9 mln TEU. Z kolei gdański Baltic Hub znajduje się w trakcie rozbudowy, która umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU. Planowany port zewnętrzny w Gdyni zakłada natomiast możliwość przeładunków 2,5 mln TEU.

Umowa jest wynegocjowana, oczywiście może ulegać zmianom część załączników, ale te załączniki będą dynamicznie rosły w miarę postępów prac. Trzeba pamiętać, że dopiero będzie zlecany projekt – mówi prezes portu, Krzysztof Urbaś.

Rząd zapewnił finansowanie toru podejściowego do terminalu i budowy falochronu osłonowego

Jedyną kwestią, która nie pozwala nam podpisać finalnej umowy jest postępowanie transgraniczne ze strony niemieckiej, przed którego zakończeniem nie będzie mogła być wydana decyzja środowiskowa. Jeżeli chodzi o pozostałe warunki, to ten najważniejszy został spełniony; pan premier Mateusz Morawiecki podpisał plan wieloletni dla Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli doprowadzenia toru wodnego 17 metrów do portu zewnętrznego w Świnoujściu – dodał.

Wartość inwestycji jest szacowana na około 3 miliardy złotych. Terminal Głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.

Źródło: Radio Szczecin

Zobacz podobne

W końcu roku Tauron będzie gotowy do ewentualnego przekazania aktywów wydobywczych

KM

ORP Wilja. Zapracowany okręt transportowo-szkolny

BS

„Solidarna Belona”: czysty tor do Szczecina

KM

7 komentarzy

Anonim 17 lipca 2023 at 13:20

Niemcy zawsze byli Polakom wrogiem nawet podczas pokoju!! To fauszywy i zawistni ludzie ludzie. Jakby mogli to ponownie zdemolowi Polskę a Polaków wysłali by na roboty. Jedynie Amerykanie trzymają na nich łapę

Odpowiedz
Sonia 16 lipca 2023 at 15:05

to Donek z Niemcami wscit

Odpowiedz
Greto 12 lipca 2023 at 11:57

A jak nord stream 1 i 2 nad trasą statków do portów Polskich , to było OK? Wtedy nie było żadnego lamentowania zielonych greenpeace

Odpowiedz
Error 11 lipca 2023 at 15:40

Kolejna, zła decyzja! Jesteśmy odcinani od transportu drogą lądową na rzecz obcych korporacji i przez duże obciążenia finansowe nigdy nie będziemy konkurencyjni. Dlatego wszystkie partie telewizyjne i ludzie z nimi związani są do zagospodarowania co najwyżej w zakładach komunalnych lub jako wolontariat na Ukrainie! RDiP zrobi z tym porządek!

Odpowiedz
Greto 12 lipca 2023 at 11:55

Widać obronę interesu Hamburga . Boicie się konkurencji ale sprzedaliście część portu chińczykom

Odpowiedz
Hipis 13 lipca 2023 at 08:12

do greto a ty wolisz być wasalem wall street

Odpowiedz
Ray 11 lipca 2023 at 00:45

Czy planowana jest budowa stanowiska przeładunku paliw płynnych i ropy naftowej na wzór hubu paliwowego koło Gdyni?

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie