Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Niemcy nie odpuszczają. Trwają prace nad budową terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Niemcy nie odpuszczają polskiemu rządowi ws. rozbudowy portu morskiego w Świnoujściu. Nasi zachodni sąsiedzi „obawiają się” zniszczenia przyrody i turystyki, jakiej może dokonać polska inwestycja warta ponad 10 mld zł. Gmina Heringsdorf nie wyklucza, że sprawę skieruje do sądu. Mimo tego prace nad budową trwają. Podpisano już pierwsze umowy przedwstępne na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.


Przeprowadzone analizy rynku i badania wykonane przez niezależnych ekspertów wskazują, że terminal zlokalizowany w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, w południowo-zachodniej części Morza Bałtyckiego, jest bardzo potrzebny, aby obsłużyć rosnący popyt na kontenery. Zdaniem ekspertów długoterminowe perspektywy wzrostu oceanicznego transportu kontenerowego oraz obroty ładunków skonteneryzowanych na Bałtyku potwierdzają potrzebę powstania takiego terminalu. Przemawiają za tym także argumenty naukowców i przedsiębiorców działających na rynku dostaw ładunków skonteneryzowanych.

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach, pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Terminal niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej i zostanie sfinansowany przez inwestora, który został wyłoniony w drodze konkurencyjnego przetargu. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami w standardzie „green terminal”. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

Linie żeglugowe, będące klientami terminalu, będą mogły w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Świnoujściu.

Fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Włochy/ Do portu na Sycylii wpłynął statek z ponad 800 uratowanymi na morzu migrantami

BS

Port Gdańsk na 18 Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (BAC).

PL

75 lat temu odbyło się pierwsze po wojnie wodowanie statku w polskim przemyśle okrętowym

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie