W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” postępują prace przy budowie promu RoPax dla polskich armatorów państwowych – Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB). 24 października 2022 roku uruchomiono przecinarkę plazmową do cięcia pierwszych blach na budowę promu. Promy budowane są dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM.
Typ RoPax to promy pasażersko–samochodowe ze zwiększoną przestrzenią ładunkową. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.
mat. filmowy materiał prasowy Foto: Stocznia Remontowa/ twitter