Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Kanał Szymoński oficjalnie oddany do użytku po remoncie

Wyremontowany za ponad 33 mln zł Kanał Szymoński został w czwartek oficjalnie oddany do użytku wodniakom pływającym po Mazurach. To kolejna inwestycja, która zwiększa atrakcyjność tego regionu – podkreślił szef rządowego centrum analiz Norbert Maliszewski.

O oddaniu do użytku tego kanału poinformowano oficjalnie podczas czwartkowej konferencji Wód Polskich na Moście Szymońskim, podczas której podsumowano też remont Kanału Węgorzewskiego i nabrzeża rzeki Węgorapy. To kolejne inwestycje zakończone w ostatnim czasie na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

Szef rządowego centrum analiz Norbert Maliszewski podkreślił, że tak dużych inwestycji nie było na Mazurach od czasów II wojny światowej. „Mazury jak tlen potrzebują inwestycji, które zwiększają atrakcyjność regionu, dają miejsca pracy i zwiększają bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych” – powiedział.

Wskazał, że jest to inwestycja, która powoduje, że wzmacnia się atrakcyjność regionu. „Inwestujemy też w drogi, tak żeby pojęcie Polski B odeszło do lamusa” – dodał.

Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Krzysztof Woś przypomniał, że remonty mazurskich kanałów były i są realizowane przy udziale pieniędzy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Warmii i Mazur, w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Dodał, że prowadzone są już rozmowy o modernizacji kolejnych szlaków.

Również szef tego stowarzyszenia, burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski podkreślił, że przedsięwzięcie było realizowane dzięki współpracy rządu i samorządów. Dodał, że życzyłby sobie w dalszym ciągu takiej współpracy.

Uczestnicy briefingu przypomnieli, że jedną z kolejnych inwestycji na Mazurach, które chce realizować rząd ma być budowa Pętli Mazurskiej z pochylniami, która połączyłaby jezioro Niegocin ze Śniardwami. Prezes Wód Polskich zapowiedział, że na jesieni planowana jest konferencja z udziałem naukowców z całego świata, dotycząca rozwiązań technicznych, które można zastosować przy budowie takiej nowej drogi wodnej.

Oddany do użytku Kanał Szymoński jest najdłuższym kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka i łączy Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim, stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Został przebudowany i umocniony na całej swojej długości, czyli niemal 2,5 km. W ramach prac o wartości 33,5 mln zł poprawiono drożność kanału, a także m.in. wyremontowano stanowiska cumownicze dla statków i zbudowano przejścia dla zwierząt.

Remont Kanału Węgorzewskiego kosztował 29 mln zł, m.in. rozebrano zniszczone umocnienia brzegowe i wykonano nowe na całej długości kanału, oczyszczono i udrożniono także jego koryto.

Wiosną zakończyły się też prace remontowe na Węgorapie, która jest rzeką żeglowną stanowiącą częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Wykonano nowe umocnienia brzegowe oraz odbudowano kamienną kierownicę, czyli główkę wejściową na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry i istniejący narzut kamienny.

Wcześniej oddano wodniakom do użytku Kanał Grunwaldzki, Kanał Tałcki, Kanał Piękna Góra i Kanał Mioduński, a także wybudowano i uruchomiono śluzę Guzianka II.

Wody Polskie podały, że jeszcze w tym roku oddane zostaną do użytku śluza i jaz Karwik na Kanale Jeglińskim, śluza Guzianka I w Rucianem-Nidzie, a także Kanał Łuczański w Giżycku. Zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach.

Źródło/PAP/ Fot. Twitter/ MI_GOV_PL

Zobacz podobne

Prezes PGNiG o zawieszeniu certyfikacji Nord Stream 2: to potwierdzenie naszych argumentów

BS

Pomorze/ Ratownicy wydobyli z morza kapitana, który wypadł z jachtu na środku Bałtyku

KM

Historia budowy okrętów szkolnych

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie