Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Port Gdańsk: aktualne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych to 300 tys. t miesięcznie

W pierwszym półroczu br. przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły 1,4 mln t. Aktualne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych to 300 tys. t miesięcznie, a w ciągu dwóch lat planowane jest ich zwiększenie do 485 tys. t miesięcznie – poinformował w piątek gdański port.

Cytowany w komunikacie gdańskiego portu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że polskie porty, w tym największy z nich Port Gdańsk, zostały przygotowane do obsłużenia większej ilości zboża.

„Choć było to sporym wyzwaniem, sprostały temu zadaniu. Widać to po wynikach przeładunkowych za pierwsze półrocze br. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk terminale zbożowe wyeksportowały ok. 1,4 mln ton zboża, zwłaszcza kukurydzy, co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna” – podkreślił Gróbarczyk.

„Aktualne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych w gdańskim porcie to 300 tys. ton miesięcznie, a magazynowe – 126 tys. ton. Operatorzy mogą obsłużyć 730 ciężarówek i 80 wagonów na dobę. Ale są gotowi zwiększać swoje zdolności przeładunkowe. Planują postawienie magazynów stałych i namiotowych, a także chcą realizować inwestycje kolejowe. Szacują, że postawienie obiektów do składowania produktów rolnych będzie kosztować 68 mln zł” – poinformował wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski.

„Przy takich inwestycjach zdolności przeładunkowe terminali zbożowych w gdańskim porcie wzrosną do 485 tys. ton miesięcznie (5,8 mln t rocznie). Zaś docelowa zdolność magazynowa wzrośnie o 65 tys. ton do 191 tys. ton. Oczywiście Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest również otwarty na nowych inwestorów planujących przeładunki agro na dużą skalę” – dodał Tarczewski.

Aneta Urbanowicz z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk przekazała, że zwiększenie zdolności przeładunkowych do około 5,8 mln ton zboża rocznie przez rozwinięcie możliwości pracujących w Porcie Gdańsk operatorów według planów ma się dokonać „w ciągu najbliższych dwóch lat”.

Przedstawicielka portu wskazała, że ponieważ około 70 proc. transportu ziarna do Portu Gdańsk odbywa się za pośrednictwem ciężarówek, konieczne było zwiększenie liczby miejsc postojowych.

„Obecnie jest ich już 970. Pozwolą one rozładować portowe arterie i ulice dojazdowe, bowiem według szacunków w okresie największego ruchu do portu wjechać może nawet 1,5 tys. ciężarówek ze zbożem. Na czterech parkingach czekają obsługiwane przez firmę J.S. Hamilton punkty poboru próbek zbóż. Bez odpowiednich badań ziarno nie zostanie bowiem załadowane na statek. Badania trwają 24 godziny na dobę, niezależnie od pogody, co jest możliwe dzięki zadaszeniu tzw. rakorafów, czyli urządzeń pobierających próbki. W lipcu firma J.S. Hamilton otworzyła w Porcie Gdańsk dodatkowe stanowiska. Dzięki temu jest w stanie obsłużyć ponad 700 samochodów dziennie. Tym samym zredukowane zostały kolejki oczekujących kierowców praktycznie do zera” – wyjaśniła.

Jak dodała Aneta Urbanowicz, same przeładunki zbóż możliwe są na terenie portu na kilku różnych nabrzeżach, m.in. Wiślanym, Zbożowym, Oliwskim i Bytomskim. „Realizuje je łącznie sześciu operatorów: GBT/Malteurop, Port Gdański Eksploatacja, Speed, Siark-Port, Gdańskie Młyny i Magrol” – przekazała.

Źródło/PAP

Zobacz podobne

Nurkowie na dnie Zatoki Gdańskiej natrafili na wrak niemieckiego okrętu; niewykluczone, że ta jednostka po II wojnie światowej jako ostatnia opuszczała Hel

PL

Europie grozi kryzys gazowy? Rosja przypomina, jak bardzo jesteśmy od niej zależni

BS

PERN: przywrócono tłoczenie ropy naftowej w uszkodzonym rurociągu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie