Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Nowy eksponat w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Sprawny silnik, miejsce dla 10 żołnierzy i aż 9 ton wagi — oryginalny niemiecki transporter opancerzony, który brał udział w walkach o Stalingrad w czasie ll wojny światowej, przyjechał właśnie do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Eksponat jest w bardzo dobrym stanie i już można oglądać go na wystawie plenerowej.

Niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony typu Sd. Kfz. 251 był podstawowym elementem wyposażenia Wehrmachtu między innymi na froncie wschodnim. Waży dziewięć ton, a w środku mogło zmieścić się dziesięciu żołnierzy. Ten egzemplarz został wyprodukowany w listopadzie 1942 roku.

– Brał udział w próbach odblokowania Stalingradu, w walkach pod Stalingradem. Następnie wraz z frontem dotarł na Zachód – przekazał Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

W czasie wojny wyprodukowano około 15 tysięcy takich wozów bojowych, ale egzemplarz w tak dobrym stanie jest rzadkością. Ma oryginalny, benzynowy silnik i jest ciągle na chodzie. 
– Ma silnik Maybacha, niemiecki, bo tam był produkowany. Pojemność prawie 8 litrów, 100 koni, pali 200 na 100 – opisuje Karol Misztela z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Wozy tego typu były używane także między innymi w walkach na terenie Polski, ale — co ciekawe — nie tylko przez wojska niemieckie. 

– Z tymi pojazdami walczył żołnierz polski, ale również Polacy używali zdobycznych tego typu pojazdów. Pamiętajmy, że tego typu transporter również brał udział w walkach w powstaniu warszawskim. Został zdobyty przez powstańców, jako Szary Wilk brał udział w walkach – powiedział Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Eksponat pozyskano dzięki współpracy z Muzeum Pancernym w Kłaninie. Dzięki temu na wystawie plenerowej w kołobrzeskiej placówce można porównać dwa najbardziej popularne tego typu wozy bojowe drugiej wojny światowej: niemiecki i amerykański Halftrack, służący w Wojsku Polskim.

Źródło: TVP3 Szczecin Fot.`;

Zobacz podobne

Autonomiczne pojazdy podwodne na straży bezpieczeństwa Bałtyku

BS

Zaawansowane badania geofizyczne dla farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3

BS

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie