Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Świnoujście. Terminal intermodalny z lotu ptaka

Przygotowanie portu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego jest już w zasadzie zakończone. Według Marka Gróbarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz pełnomocnika rządu ds. rozwoju transportu morskiego i inwestycji w gospodarce morskiej, modernizacja tego terminala to jedno z wielu istotnych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na Pomorzu Zachodnim. Stanowi ona integralną część projektu mającego na celu usprawnienie i zoptymalizowanie łańcuchów logistycznych między Skandynawią a Europą Południową.

Marek Kowalewski, prezes spółki Terminal Promowy Świnoujście oprowadzając nas po terminalu, zaznaczył że trwają już wyłącznie prace kosmetyczne. – Jak tylko otrzymamy pozwolenie na użytkowanie, terminal ruszy – zaznaczył. – Dzięki tej inwestycji nie tylko rozbudowaliśmy funkcje przeładunkowe terminala, dzięki połączonym stanowiskom promowym będą tu bowiem cumowały promy o długości do 270 m. 

Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej podkreśla, iż modernizacja terminalu to jedna z wielu bardzo ważnych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych na Pomorzu Zachodnim. –Przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową – dodał minister. –  Obejmuje m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z portem Trelleborg w ramach „autostrady morskiej”, zainicjowanej już w 2014 r.  

Terminal intermodalny już jest

Nowy terminal, choć jeszcze bez cumujących promów, robi niesamowite wrażenie. Bardzo nowoczesne place, nabrzeża z nowymi odbojnicami, infrastruktura kolejowa, parkingi. Gospodarz terminala dodaje, iż na nowych placach parkingowych dla kierowców TIR-ów przygotowano 1000 miejsc, dwukrotnie więcej niż było przed rozpoczęciem inwestycji. Z części parkingów już można korzystać. 

– Bardzo istotnym elementem modernizacji jest estakada, która tak naprawdę stanowi osobny wyjazd z terminala – podkreśla prezes Kowalewski. – To ma niebagatelne znaczenie komunikacyjne. Wcześniej można było na tren naszego terminal wjechać tylko z jednej strony. 

Przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych i placów manewrowo-postojowych była kluczowa dla tej inwestycji. Równie ważne jest wspomniane przez prezesa Kowalewskiego nowe stanowisko promowe  o długości dokładnie 294 m, powstałe z połączenia dwóch istniejących wcześniej. 

– Bardzo ważna jest także nowa rampa przeładunkowa, którą charakteryzują bardzo dobre parametry techniczne – dodaje gospodarz terminala. –  Mierzy 35 m szerokości i ma 180 ton nośności.

Jeden z największych na Bałtyku

Warto sobie uświadomić, że terminal promowy w Świnoujściu jest jednym z największych na Bałtyku, dysponuje 5-oma stanowiskami do cumowania tych jednostek. 

Dlatego modernizacja i przystosowanie infrastruktury tego terminalu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m – było konieczną inwestycją. 

W ramach projektu zanitowano również w bezpieczeństwo ludzi za sprawą nowego rękawa pasażerskiego umożliwiającego bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. 

Nowy terminal dysponuje czterema nowymi ciągnikami siodłowymi i dwoma  wózkami wysokiego składowania typu Reachstacker, które usprawnią transport i przeładunek kontenerów. Dla ciekawości dodajmy, iż Reachstacker waży 100 ton i ma udźwig 45 ton.

Wykonawcą robót jest firma Budimex. Koszt projektu to kilkaset milionów złotych. Projekt otrzymał wsparcie z funduszy unijnych CEF (Łącząc Europę).

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Port Gdańsk. Niebawem rozpocznie się rozbudowa Nabrzeża Węglowego w Porcie Wewnętrznym

AB

ZE PAK i duński Orsted planują wspólnie budować farmy wiatrowe na Bałtyku

BS

Zbigniew „Baca” Żochowski upamiętniony

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie