Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty Środowisko

MV Pyxis Ocean, masowiec z technologią WindWings na pokładzie, w Porcie Gdynia

Wiatr w żagle masowców czy kontenerowców?

MV PYXIS OCEAN, wykorzystujący technologię WindWings, po raz pierwszy dotarł do Portu Gdynia. WindWings są wykonane ze stali i kompozytu, a ich wysokość wynosi 50 m, co pozwala zaoszczędzić do 30% paliwa, w zależności od wiatru i warunków na morzu.

To kolejny ogromny krok w stronę dekarbonizacji transportu morskiego.

Źródło, mat. filmowy Port Gdynia

MV PYXIS OCEAN, wykorzystujący technologię WindWings, po raz pierwszy dotarł do Portu Gdynia. WindWings są wykonane ze stali i kompozytu, co pozwala zaoszczędzić do 30% paliwa, w zależności od wiatru i warunków na morzu.

– Bardzo cieszymy się, że jako miejsce pierwszego zawinięcia tego typu jednostki wybrano nasz terminal i Port Gdynia. Jest to dla nas duże wydarzenie i wyraz dużego zaufania ze strony klienta, który tutaj skierował do nas tę jednostkę – komentuje Tomasz Pietrewicz, prezes Zarządu HES Gdynia Bulk Terminal. – Musieliśmy przeanalizować warunki techniczne statku, jego konstrukcję, aby móc bezpiecznie rozładowywać i operować na tego typu jednostce. Jest to dla nas nowe doświadczenie – dodaje prezes HES wyrażając jednocześnie nadzieję, że w najbliższych latach w terminalu częściej można będzie oglądać tego typu statki.

– Wizyta tej jednostki jest dowodem, że gospodarka morska robi kolejny, ogromny krok w stronę dekarbonizacji transportu morskiego. Port Gdynia należy do grona największych portów w rejonie Morza Bałtyckiego, a także jest ważnym węzłem transportowym w sieci bazowej TEN-T, której priorytetem jest m.in. propagowanie stosowania alternatywnych, w szczególności bezemisyjnych lub niskoemisyjnych źródeł energii i układów napędowych. A Port Gdynia, jako port przyjazny dla środowiska naturalnego, ze względu na nasze inicjatywy związane właśnie z ochroną środowiska, z równoważonym rozwojem i stosowaniem ekologicznych technologii w działalności portowej, często określany jest mianem właśnie Greenportu– komentował Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

W porcie jednocześnie realizowanych jest wiele inicjatyw proekologicznych.W ostatnich latach Port Gdynia dokonał znaczących inwestycji, między innymi w nowoczesny system zarządzania odpadami związanymi z działalnością statków. W ramach priorytetów związanych z ochroną środowiska, podejmuje się istotne kroki, takie jak zabezpieczanie akwenów portowych przed rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń olejowych oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań związanych z alternatywnymi źródłami energii, mających na celu obniżenie emisji dwutlenku węgla w czasie postoju statków na nabrzeżach. Przykładem takiego podejścia jest wyposażenie nowego Publicznego Terminalu Promowego na Nabrzeżu Polskim w technologię on-shorepowersupply, która umożliwia zasilanie promów energią elektryczną z lądu w trakcie ich postoju.

– Kolejnym elementem, bardzo ważnym dla środowiska, jest monitoring hałasu i zanieczyszczeń. Żeby szybko zareagować trzeba mieć informację o tym, co się dzieje w naszym środowisku. W związku z tym w Porcie Gdynia jest bardzo szeroki system monitoringu środowiska – opisuje Katarzyna Hlebowicz-Wojciechowska, zastępca dyrektora. ds. rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia. – Całodobowy i permanentny w zasadzie monitoring hałasu i emisji pyłów do powietrza jest prowadzony na terenie portu od czterech lat. Jego wyniki są dostępne dla społeczeństwa na naszej stronie internetowej – dodaje.

Port Gdynia należy do grona największych portów w regionie Morza Bałtyckiego, a także jest ważnym węzłem transportowym w sieci bazowej TEN-T, której priorytetem jest m.in. propagowanie stosowania alternatywnych – w szczególności bezemisyjnych lub niskoemisyjnych – źródeł energii i układów napędowych.

Port Gdyni jako port przyjazny dla środowiska naturalnego, ze względu na liczne inicjatywy związane z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem i stosowaniem ekologicznych technologii w działalności portowej często określany mianem #greenportu. To ważny krok w kierunku budowy bardziej przyjaznej dla środowiska przyszłości.

Źródło Port Gdynia

Zobacz podobne

Gazociąg Goleniów-Lwówek. Kolejne etapy budowy Baltic Pipe

KM

Stocznia Partner wybudowała statek do przewozu konstrukcji wielkogabarytowych.

BS

Rosja/Śledztwo antymonopolowe przeciwko Gazpromowi nie ma perspektyw

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie