Polski Portal Morski
Aktualności Historia

67 lat temu przekazano do eksploatacji pierwszy polski dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”

6 listopada 1956 roku wszedł do eksploatacji pierwszy zbudowany w polskich stoczniach dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”. Drobnicowiec oznaczony symbolem budowy B-54 zbudowała Stocznia Gdańska, armatorem jednostki były Polskie Linie Oceaniczne.


Pierwsza seria drobnicowców B-54 obejmowała 7 jednostek były to: „Marceli Nowotko”, „Bolesław Bierut”, „Stefan Okrzeja”, „Kapitan Kosko”, „Florian Ceynowa”, „Generał Sikorski” i „Reymont”. Statki z tej serii kupowali także armatorzy zagraniczni między innymi z ZSRR, Chin, Francji i Indonezji.

„Marceli Nowotko” pływał na Linii Dalekowschodniej. W roku 1957, jako pierwszy polski statek zawinął do Japonii.
Po 24 latach służby na morzu, 8 lutego 1980 roku „Marceli Nowotko” został sprzedany na złom.

Podstawowe dane techniczne m/s „Marceli Nowotko”

nośność 10 273 DWT
długość całkowita: 153,9 m
szerokość: 19,4 m
zanurzenie 8,6 m
prędkość: 16 węzłów
załoga: 44 osoby
na statku znajdowało się 12 miejsc pasażerskich.

Marceli Nowotko (8. 07.1893 – 28.11.1942) był działaczem komunistycznym, jednym z założycieli Polskiej Partii Robotniczej. Został zastrzelony w Warszawie, ale okoliczności śmierci nigdy nie zostały do końca wyjaśnione. W okresie PRL-u jego imię nosiło wiele szkół, zakładów pracy, ulic. jego podobizna znajdowała sie także na monecie 20 zł. 

Nowotko

źródło/fot. INFOMARE

Zobacz podobne

MI: inwestycje przeciwpowodziowe w aglomeracji krakowskiej mają charakter priorytetowy

KM

Kończy się budowa gazoportu w Policach

BS

Indie: rozpoczęły się próby morskie nowego lotniskowca

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie