Polski Portal Morski
Aktualności Historia

ORP Jastrząb pod polską banderą

12 listopada 1941 r. w Groton (USA), podniesiono polską banderę i dokonano uroczystego nadania nowej nazwy dawnemu amerykańskiemu okrętowi podwodnemu S-25, który przeszedł do historii PMW jako ORP Jastrząb o znaku taktycznym P-551. Wcześniej, 4 listopada, S-25 (zbud. 1923) został oficjalnie wycofany ze służby w US Navy, jednocześnie przekazany Royal Navy jako HMS P-551, i natychmiast wydzierżawiony rządowi polskiemu.

W 1941 wobec faktycznego wycofania ze służby bojowej ORP Wilk, z części jego załogi wydzielono grupę oficerów i marynarzy do obsadzenia przejmowanego od Wielkiej Brytanii ORP Sokół, szansą dla pozostałych był właśnie amerykański S-25. Na jego przekazanie stronie polskiej, w sierpniu 1941 wyraziła zgodę, wobec własnych braków kadrowych, Admiralicja Brytyjska. Skompletowano polską załogę liczącą łącznie pięćdziesięciu marynarzy z dowódcą okrętu kpt. mar. Bolesławem Romanowski i zastępcą dowódcy por. mar. Józefem Anczykowskim.

15 października 1941 w New London rozpoczął się proces przygotowania polskiej załogi do przejęcia S-25, który miał trwać ok. 2 miesięcy. Pod nadzorem amerykańskich instruktorów, polscy marynarze mieli zapoznać się z jednostką oraz opanować umiejętności związane z jej obsługą. Niestety przyjęty początkowo program szkolenia wkrótce uległ znacznej korekcie –  skrócono go do zaledwie dwóch tygodni. Załoga poddana została niezwykle intensywnemu szkoleniu i ćwiczeniom, których pozytywne rezultaty sprawiły, że procedurę formalnego przekazania okrętu zakończono 4 listopada. Uroczyste nadanie nazwy ORP Jastrząb nastąpiło 12 listopada. Matką chrzestną została Anetka Strakacz, córka konsula generalnego RP w Nowym Jorku.

14 listopada 1941 ORP Jastrząb wypłynął z Groton do St. Johns na Nowej Fundlandii, skąd 21 listopada wypłynął w dalszą drogę do Holy Loch w Szkocji, dokąd zawinął 1 grudnia 1941 – pozostając jak dotąd jedynym polskim okrętem podwodnym, który przepłynął  Atlantyk z zachodu na wschód. Po dotarciu do Wielkiej Brytanii, okręt został poddany trwającemu 4 miesiące remontowi, w celu usunięcia uszkodzeń spowodowanych podczas silnego atlantyckiego sztormu. Dokonano także niezbędnych przeróbek, a w wyniku prac modernizacyjnych udało się m.in. zmniejszyć czas zanurzania okrętu z 2 minut do 45 sekund.

22 kwietnia 1942, „Jastrząb” został skierowany do portu Lerwick na Szetlandach, gdzie wszedł w skład brytyjskiej 4. Flotylli Okrętów Podwodnych.

Podczas pierwszego patrolu bojowego, ORP Jastrząb patrolował w pobliżu trasy konwojów do Murmańska. 2 maja 1942 zaatakowany został pomyłkowo przez eskortę – okręt na skutek uszkodzeń zatopiono, zginęło 5 marynarzy.

źródło/ fot. MMW

Zobacz podobne

26 lat temu w Stoczni Szczecińskiej rozpoczęła się budowa statku dla Shella

BS

Orka wraca? Nowe koncepcje na stole

KM

Pomorski Hub Energii

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie