Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG przez Port Morski w Policach

Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG oraz większej dywersyfikacji kierunków jego dostaw – poinformowała PAP spółka. Dodano, że przygotowywana jest koncepcja rozwoju takiej działalności w porcie w Policach.

PAP zapytała Orlen, na jakim etapie jest obecnie współpraca z Grupą Azoty dotycząca rozbudowy portu w Policach? Wiosną br. Grupa Azoty informowała, że Orlen jest zainteresowany budową kolejnych zbiorników w tym porcie.

„Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji programowo-przestrzennej, która ma zostać przedstawiona w najbliższych miesiącach” – odpowiedział Orlen.

Koncern zaznaczył, że projekt dopiero powstaje. „Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG i większej dywersyfikacji kierunków dostaw tego paliwa” – dodała spółka, podkreślając, że na ostateczne decyzje, co do realizacji tych planów, na tym etapie jest za wcześnie.

Z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego(POGP) wynika, że w pierwszym półroczu 2023 r. LPG był dostarczany do Polski głównie drogą kolejową – 53,2 proc., 34,6 proc. trafiało transportem morskim i 8,6 proc. drogowym.

Według POGP w I połowie 2023 r. struktura zaopatrzenia polskiego rynku w LPG kształtowała się następująco:

„Produkcja wyniosła 228 tys. ton, co pokrywa 15 proc. zapotrzebowania, pozostałą część stanowi import. Największym dostawcą pozostała Rosja, której udział w strukturze importu wzrósł nieznacznie z 48,7 proc. do 50,1 proc.” w porównaniu z I połową 2022 r. – podano w raporcie organizacji branżowej.

Wyjaśniono, że utrzymująca się „mocna pozycja dostaw rosyjskich” wynika z trzech elementów: „połączeń logistycznych i dostępności terminali na wschodniej granicy, konkurencyjnej ceny (w 2023 r. średnio o 1/6 niższej, niż z kierunków alternatywnych) oraz dominującej roli autogazu na polskim rynku LPG, co oznacza stabilny popyt na rosyjską mieszankę”.

POGP zwraca uwagę, że o ile w pierwszej połowie roku 2022 r. dostawy LPG z Rosji wykazywały trend malejący, od jesieni do końca sezonu grzewczego ponownie wzrosły, notując szczyt w marcu 2023 r., kiedy sprowadzono do Polski blisko 140 tys. ton surowca.

Tomasz Hinc podkreślił w maju br., że Grupa Azoty wybudowała i już użytkuje w Policach własny gazoport z dużymi zbiornikami na propan i etylen.

„Prowadzimy zaawansowane rozmowy z innymi spółkami skarbu państwa m.in. z KGHM na temat dużej rozbudowy portu, czy też z PKN Orlen na temat budowy kolejnych zbiorników w porcie” – informował wówczas w rozmowie z PAP, prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc.

Dyrektor POGP Bartosz Kwiatkowski ocenił w wywiadzie dla PAP w kwietniu br., że w 2023 r. należy spodziewać się dwucyfrowego wzrostu rynku LPG w Polsce ze względu na planowane uruchomienie produkcji wytwarzanego z propanu polipropylenu przez Grupę Azoty Polyolefins. „W efekcie uruchomienia tego zakładu oraz rosnącego wykorzystania LPG w sektorze przemysłu, w nadchodzących latach wzrośnie także udział segmentu przemysłu w strukturze rynku” – powiedział w wywiadzie dla PAP Kwiatkowski.

W 13 listopada br. Grupa Azoty podała jednak, że uruchomienie zakładu Grupy Azoty Polyolefins może się opóźnić o 166 dni licząc od 31 sierpnia br. w związku z pismem w tej sprawie, jakie przedłożył spółce Hyundai Engineering – generalny wykonawcy kompleksu Polimery Police. 

Źródło PAP fot. archiwum

Zobacz podobne

Wyprawa na północny kraniec Europy Darem Szczecina

BS

Chińczycy ochrzcili tankowiec naftowy…na gaz

BS

Prace nad poszerzeniem Kanału Sueskiego zakończą się w 2023 r.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie