Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Extra Inne Ważne

Cel bez zmian – ochrona środowiska morskiego!

Polska Morska rozmawia z Wojciechem Zdanowiczem, dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, nowym przewodniczącym Rady Administracyjnej Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA AB)

– Przede wszystkim jeszcze raz gratulujemy funkcji przewodniczącego. Może kilka słów o organizacji.

– Dziękuję. EMSA AB nadzoruje prace Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego i jej dyrektora wykonawczego, zatwierdza dokumenty programowe, finansowe, organizuje agendę działań i posiedzeń na okres 3-letniej kadencji itd., do przewodniczącego należy też prowadzenie obrad. Jest agencją wykonawczą Komisji Europejskiej. Pełnimy swego rodzaju funkcję Rady Nadzorczej EMSA ( tu 4 głosy należą do KE i każde przedstawicielstwo członkowskie ma po jednym głosie). 

– Znaczenie przewodniczącego EMSA AB?

– To jest prestiżowe stanowisko, honorowe ale wskazujące, iż organizacja dostrzega znaczenie działań administracji morskiej kraju, z którego pochodzi przewodniczący, a więc polskiej administracji. Jestem 4. przewodniczącym od czasu jej powołania. Natomiast polską administrację rządową reprezentuję w tej organizacji już od 2014 roku.  

– Tryb pracy?

– Spotykamy się trzy razy w roku, dwukrotnie w stolicy Portugalii – Lizbonie, gdzie mamy siedzibę. Jedno spotkanie odbywamy zdalnie, w systemie online. 

– Wyzwania na najbliższe 3 lata?

– W tej kadencji będziemy skupiać się przede wszystkim na zrównoważonym rozwoju i zielonym transporcie morskim, i oczywiście monitorowaniu ruchu statków na akwenach. 

Bez wątpieni największych wyzwaniem jest wdrażanie opłat za emisję w shippingu, ale też prowadzenie dalszych bada związanych z nowymi paliwami w transporcie morskim.

Rozmawiał: Piotr Jasina

Zobacz podobne

Niemcy nie chcą uregulowania Odry. Wojewoda: „tu chodzi o interesy, nie o środowisko”

BS

Orlen utrzyma zaopatrzenie w ropę naftową całej Europy Środkowo-Wschodniej

BS

Żaryn: Rosja wykorzysta uszkodzenia Nord Stream 1 i 2 do wywierania dodatkowej presji na Zachód

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie