Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Podniesienie bandery na ORP Warszawa

Największy, i jak dotąd ostatni niszczyciel w polskiej flocie , wydzierżawiony został od ZSRR w dwa lata po wycofaniu ze służby poprzednika – pierwszego niszczyciela rakietowego ORP „Warszawa”.

Umowa nie była korzystna dla strony polskiej – zakazywała m.in. prowadzenia jakichkolwiek prac modernizacyjnych. Okręt, z radziecką załogą, dotarł do Gdyni na przełomie października i listopada 1987. Praktycznie do końca roku trwało intensywne szkolenie polskiej załogi.

Uroczyste podniesienie bandery oraz nadanie nazwy ORP „Warszawa” (numer burtowy „271”) nastąpiło 9 stycznia 1988. Matką chrzestną została pani Krystyna Antos, pracowniczka Huty Warszawa. Pierwszym dowódcą został ostatni dowódca poprzedniej „Warszawy” kmdr por. Jerzy Wójcik.

Okręt wszedł w skład 3 Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego. Był to schyłkowy już czas istnienia Układu Warszawskiego i współpracy na Bałtyku z flotami ZSRR i NRD. Niszczyciel zdążył jeszcze wziąć udział w manewrach, oprócz Bałtyku także w cieśninach duńskich i Morzu Północnym. Jako flagowa jednostka polskiej Marynarki Wojennej okręt uczestniczył w wizytach zagranicznych polskiej floty.

Po zmianach politycznych w Polsce przez dwa lata „Warszawa” nie opuszczała kraju. W 1992 niszczyciel stał się polską własnością – spłacono nim część długów strony rosyjskiej wobec Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero druga połowa lat 90. to czas bardziej intensywnej służby. Udział w manewrach krajowych oraz wspólne ćwiczenia  z flotami nowych sojuszników z NATO.

W 2000, po wejściu do służby pierwszej z amerykańskich fregat typu „Oliver Hazard Perry”, ORP „Gen. K. Pułaski”, spadła intensywność wykorzystania „Warszawy”, a gdy w 2002 rozpoczęła służbę druga fregata, ORP „Gen. T. Kościuszko”, znaczna część załogi starego niszczyciela przeszła na nowy okręt. Nieuchronnie zbliżał się kres służby ostatniego naszego niszczyciela. ORP „Warszawa” zakończyła służbę 5 grudnia 2003.

Źródło/fot. MMW w Gdyni

Zobacz podobne

Umowa na naprawę ORP Kaszub

BS

PGNiG i Black Cat planują wspólny rozwój działalności na Półwyspie Arabskim

BS

Zaprojektujmy od nowa molo Południowe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie