Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne Porty

PERN/ W 2023 r. rekordowe przeładunki Naftoportu i bazy paliw w Dębogórzu

Naftoport z Grupy PERN przeładował w 2023 r. o połowę więcej ropy naftowej i paliw niż rok wcześniej. Także baza paliw PERN w Dębogórzu przyjęła w 2023 r. o połowę więcej oleju napędowego dostarczanego drogą morską niż rok wcześniej – poinformował PAP w piątek PERN.

„Prawie 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych przeładował w całym 2023 r. Naftoport należący do Grupy PERN. Oznacza to wzrost aż o połowę w stosunku do 2022 r. Natomiast baza paliw PERN w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia – także o połowę więcej niż w 2022 r.” – przekazał PERN odpowiadając w piątek na pytania PAP.

Jak podał PERN, w 2023 r. w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej, natomiast w bazie paliwowej w Dębogórzu rozładowano 93 tankowce – o 26 więcej niż rok wcześniej. „To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów, co jest zjawiskiem ogólnoeuropejskim” – wyjaśniła spółka.

PERN podkreślił, że „Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach”, dlatego już teraz prowadzi intensywne prace zmierzające do rozbudowy terminalu o kolejne stanowisko obsługi największych tankowców. „Spółka jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia efektywności operacyjnej i przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa” – zaznaczono w informacji.

PERN wspomniał przy tym o podpisanej z Naftoportem umowie serwisowej w zakresie technicznego utrzymania urządzeń i instalacji, dzięki czemu obie spółki „zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski operacji, związanych z przeładunkiem surowca i paliw”.

Jak dodał PERN, z kolei w jego bazie paliw w Dębogórzu w 2023 r. oddano do eksploatacji dwa zbiorniki na olej napędowy o pojemności po 32 tys. metrów sześc. każdy. Spółka zapowiedziała, że planuje wybudować tam jeszcze trzy znacznie większe zbiorniki, bo o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy. „Dodatkowo realizowana jest rozbudowa nalewni bramowej oraz bocznicy kolejowej, co pozwoli znacząco zwiększyć możliwości dystrybucji paliw na transport kolejowy” – podkreślono w informacji.

PERN zwrócił uwagę, że jego „kluczowa infrastruktura” na Pomorzu to także dwie bazy ropy naftowej oraz Rurociąg Pomorski, łączący rewersyjnie Gdańsk i magazyn surowcowy spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem – w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk przyjmowane są z poprzez Naftoport z tankowców różne gatunki ropy naftowej z całego świata; surowiec jest następnie transportowany rurociągami zgodnie z zapotrzebowaniem klientów do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz do rafinerii niemieckich w Schwedt i Leuna.

„Potencjał PERN nad morzem to łącznie 31 zbiorników w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk o łącznej pojemności 1,86 mln metrów sześc., co stanowi blisko 50 proc. całej pojemności magazynowej PERN na ropę naftową” – przypomniała spółka. Zaznaczyła jednocześnie, iż w 2023 r. we współpracy z klientami i firmą Flowchem zakupiła i zastosowała w Rurociągu Pomorskim w obiektach w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie środek DRA – Drag Reduction Additive, który pozwolił znacząco zredukować opory tłoczenia ropy i zwiększyć wydajność magistrali.

PERN podał także, że w zamierzeniach na ten rok ma łącznie około 400 nowych zadań z Planu Inwestycyjnego oraz Planu Remontów, „w tym kilka kluczowych inwestycji takich jak budowa nowych pojemności zbiornikowych w Bazie Paliw w Dębogórzu”. Spółka oceniła, że „kluczową inwestycją” realizowaną przez Naftoport będzie również rozbudowa terminala przeładunkowego o głębokowodne stanowisko „W” do przeładunku ropy naftowej.

„Inwestycje rzeczowe PERN na 2024 r. wyniosą prawie 450 mln zł, a remonty około 90 mln zł” – wyliczono w informacji.

PERN podkreślił przy tym, iż będzie się koncentrował m.in. na budowie i modernizacji kolejowej infrastruktury załadunkowej w kluczowych obiektach m.in. w bazach paliw w Dębogórzu oraz w Nowej Wsi Wielkiej. Jak przekazała spółka, rozwój jej infrastruktury kolejowej stanowi prawie 12 proc. wszystkich wydatków inwestycyjnych, przy czym największą pozycją są tam „inwestycje związane z szerokorozumianym bezpieczeństwem infrastruktury – około 17 proc.”

PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza infrastrukturą krytyczną, odpowiadając za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Obecnie spółka dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie ponad 2,6 mln metrów sześc. i 4. bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześc.

Od kilku lat PERN realizuje „Program Megainwestycji”, czyli priorytetowych przedsięwzięć związanych z zarządzaną infrastrukturą krytyczną, które mają zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski. 

Źródło PAP fot. PERN

Zobacz podobne

Gdańsk/ Kolizja dwóch statków na Motławie; pięć osób trafiło do szpitala

KM

Koniec rosyjskiego gazu i ropy do końca 2022r.

BS

60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie