Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. Dwa nowe przetargi

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił dwa przetargi związane z powstaniem terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Chodzi o budowę drugiego falochronu i nowego toru podejściowego, który ma zapewnić bezpieczną żeglugę największym statkom.

Głęboki na 17 metrów i długi na blisko 70 kilometrów. To parametry nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Dzięki niemu możliwe będzie przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć do Bałtyku.

– W tej chwili ogłoszony został przetarg na raport oddziaływania na środowisko, studium wykonalności i raport z odkładu urobku. To jest właśnie ten moment, kiedy oczekujemy ofert w tym zakresie – powiedział Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać tylko po polskich wodach. Inwestycja to większe wyzwanie niż pogłębienie toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. Wtedy z urobku udało się na Zalewie Szczecińskim wybudować dwie sztuczne wyspy. Teraz materiału ma być nawet 5 razy więcej.

– Można go zatopić w morzu i na pewno też będzie wykorzystywany do sztucznego zasilenia plaż, czyli odłożony na plaży, żeby podnieść ochronę brzegu morskiego w naszym regionie. Gdyby tutaj znalazły się firmy chętne np. do utworzenia wyspy, która mogłaby być wyspą energetyczną, to również tego urobku nie zabraknie – podkreślił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Tor podejściowy jest częścią większej inwestycji, czyli budowy terminala kontenerowego. To odpowiedź na potrzeby rynku, bo obecnie coraz więcej towarów jest transportowanych właśnie w kontenerach. 
– W tej chwili ten terminal kontenerowy wpisuje się zdecydowanie, jako najbardziej oczekiwana z punktu widzenia biznesu Pomorza Zachodniopomorskiego inwestycja właśnie w taki terminal – mówi dr hab. Leonard Rozenberg, prof. ZUT, ekonomista z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.

Inwestycja nie tylko wzmocni pozycję gospodarczą naszego regionu, ale da też nowe miejsca pracy. Tylko w terminalu kontenerowym zatrudnienie ma znaleźć nawet 1000 osób. 

– To gigantycznie skomplikowany system informatyczny, bez którego działania żaden terminal kontenerowy dzisiaj nie będzie w stanie działać. Nie tylko informatycy, nie tylko pracownicy fizyczni, nie tylko dźwigowi, ale naprawdę jest to znacznie moim zdaniem – większa liczba potencjalnych miejsc pracy, niż np. w terminalu gazowym – szacuje dr hab. Leonard Rozenberg, prof. ZUT, ekonomista z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.

Według planów terminal powinien zacząć działać za 4 lata, na początku 2028 roku.

Źródło: TVP Szczecin Fot.: ZMPSiŚ S.A.

Zobacz podobne

SIECI WIDMA – wystawa Ghost Diving Poland

BS

Naftoserwis z Grupy PERN zbadał w 2022 r. rurociągi w Polsce, w Belgii, na Słowacji i w Niemczech

BS

STS Fryderyk Chopin. 30 rocznica podniesienia bandery

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie