Lotos Petrobaltic SA, spółka z Grupy Orlen, podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.
Miliana Shipmanagement Limited, działając jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do Lotos Petrobaltic SA, w związku z transakcją powiększy dotychczasową flotę o kolejny statek.
Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Grupie Lotos Petrobaltic SA, przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych. W ramach zdobywania doświadczenia w obszarze MEW (tzw. ), statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników na Morzu Północnym, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki.
„Umowa na budowę nowego statku CTV StratCat 27 dla Miliana Shipmanagement to dla nas kolejny krok w kierunku rozwijania naszej działalności w sektorze MEW i tworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Mając ponad 34-letnie doświadczenie offshore, możemy dostarczać wysokiej jakości usługi na rynkach krajowych i międzynarodowych. W planach mamy nabycie kolejnych jednostek” – mówi Grzegorz Strzelczyk, Prezes Zarządu LOTOS Petrobaltic SA.
StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV). Statek ten został stworzony z myślą o obsłudze farm wiatrowych na morzu, w związku z tym musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. Jego konstrukcja oparta jest na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa.
StratCat 27 spełnia najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do instalacji systemu hybrydowego w kolejnym etapie. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zastosowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba. Dzięki temu StratCat 27 jest w stanie przewozić techników i zaopatrzenie na znaczne odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Jedną z kluczowych cech tego statku jest sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu. Ponadto, StratCat 27 jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji.
Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi) oraz techników (24) obsługujących morskie farmy wiatrowe.
Źródło: Orlen S.A.