Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Pod koniec roku przetarg na pogłębienie toru do portu w Elblągu

Pod koniec roku Urząd Morski w Gdyni ogłosi przetarg na wykonanie pogłębienia toru wodnego na odcinku przed portem morskim w Elblągu. Prace mają się zakończyć w II lub III kwartale 2025 r. – powiedziała PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

22 marca Urząd Morski w Gdyni podpisał porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Elbląg w sprawie współpracy przy pogłębianiu ostatniego odcinka drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Dotyczy ono możliwości składowania urobku z prac czerpalnych na działkach należących do Miasta Elbląg, będących w dyspozycji Zarządu Morskiego Portu Elbląg. Na jego mocy pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego na rzece Elbląg, zapewniając dostęp do elbląskiego portu.

Dyrektor Urzędu Morskiego Anna Stelmaszyk-Świerczyńska poinformowała PAP, że obecnie badane są osady denne i wykonywane badania geologiczne na tym odcinku. „Analizujemy możliwość szerokości tego toru, czy da się zrobić go trochę szerszym niż 20 metrów” – powiedziała dyrektor.

Następnie opracowana zostanie karta informacyjna przedsięwzięcia. Urząd Morski rozważa możliwość składowania urobku z pogłębienia toru nie na Wyspie Estyjskiej (sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym – PAP), tylko na działkach w pobliżu rzeki Elbląg.

„Dostajemy te działki od miasta i portu do dyspozycji właśnie do składowania urobku. Są one bliżej niż Wyspa Estyjska, na którą trzeba płynąć z urobkiem 15 km, a na działki od 4 do 6 km, co niewątpliwie przyspieszy prace” – dodała.

Podkreśliła, że Urząd Morski w Gdyni planuje pod koniec roku ogłosić przetarg na wykonanie prac i rozpocząć je tak, by w II albo III kwartale przyszłego roku zakończyć inwestycję. Ukończenie pogłębienia toru przed portem w Elblągu w tym terminie będzie zależało od warunków, które będą w decyzji środowiskowej. Wskazane tam będzie czy roboty czerpalne mają być prowadzone w ciągłości, czy z przerwami. Dyrektor dodała, że w ramach infrastruktury dostępowej będzie też budowana obrotnica, ale nie w pełnym wariancie 160 m, a 110-120 m.

Trwają prace dokumentacyjne i koncepcyjne. Finalizowane są również zmiany programu wieloletniego, by rząd mógł przeznaczyć środki na pogłębienie ostatniego odcinka toru wodnego, zapewniającego funkcjonalność i rozwój elbląskiemu portowi.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział pod koniec marca, że rząd sfinansuje powstanie toru wodnego przed portem w Elblągu; instytucje rządowe porozumiały się bowiem w tej sprawie z samorządem i portem w Elblągu. Jednocześnie szef MI zapowiedział zmianę programu, co pozwoli na zabezpieczenie środków finansowych na pogłębienie niespełna kilometrowego odcinka toru wodnego. Według szacunków będzie to koszt 30-35 mln zł. Ministerstwo zapewni te środki, by na przełomie 2024/2025 roku prace pogłębiarskie na ostatnim odcinku mogły być realizowane.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty we wrześniu 2022 r. Dzięki przekopowi Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk.

Rząd PiS chciał przejąć elbląski port w zamian za wykonanie pogłębienia 900 m toru wodnego na rzece Elbląg, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Ówczesne resorty infrastruktury i aktywów państwowych chciały przekazać do 100 mln zł – w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie – i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny mają mieć docelowo 5 m głębokości.

Źródło: PAP Fot.: https://port.elblag.pl/

Zobacz podobne

Popyt napędza produkcję nawozów w Azotach

KM

Wojsko: zniszczyliśmy trzy łodzie motorowe z rosyjskimi grupami zwiadowczymi

BS

Nie ma rozstrzygnięcia ws. fuzji Orlen-Lotos. Komisja daje czas do stycznia

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie