Polski Portal Morski
Aktualności Inne Offshore

Zakończenie kampanii badań geofizycznych i geotechnicznych na morzu w projekcie BC-Wind

  • Kampania geotechniczna i geofizyczna na morzu jest kluczowym etapem przy projektach morskich farm wiatrowych. Obejmuje szereg kompleksowych badań mających na celu zrozumienie warunków gruntowych i geologicznych na dnie morskim w wybranym obszarze.
  • Te badania są niezbędne dla właściwego zaprojektowania i zbudowania infrastruktury morskiej, zapewniając nie tylko jej bezpieczeństwo, ale także efektywność eksploatacji farmy wiatrowej.

Warszawa, 17 kwietnia 2024 r.: W marcu br. zostały osiągnięte dwa istotne etapy w projekcie morskiej farmy wiatrowej BC-Wind rozwijanej przez Ocean Winds w polskiej części Bałtyku. Kampania badań  dna morskiego w lokalizacji BC-Wind oraz korytarza kabli eksportowych została zakończona po prawie 12 miesiącach intensywnej pracy. Dodatkowo, na koniec miesiąca zakończyła się kampania badań geofizycznych i geotechnicznych nearshore, trwająca niecałe 9 miesięcy.

W tym czasie przeprowadzone zostały badania geofizyczne i geotechniczne, w tym batymetria obszaru farmy, odwierty z poborem próbek gruntu oraz badania sondą CPTu, która wykorzystuje sondę stożkową do penetrowania dna morskiego, umożliwiając wnikliwe zrozumienie jego właściwości mechanicznych i geologicznych. Wykonawcą prac badań offshore była firma GardlineLtd, natomiast badań nearshore Grupa Geofusion sp. z o.o..

Zakończona niedawno kampania badań dna morskiego jest dla nas istotnym momentem w rozwoju morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Pozyskane wyniki dostarczą nam niezbędnych danych do podejmowania dalszych decyzji technicznych i biznesowych. Projekt realizowany w ramach I fazy, przyczyni się do zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w naszym regionie, co przyniesie korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla lokalnej społeczności, stawiąc krok w kierunku zrównoważonej transformacji energetycznej.” – skomentował Kacper Kostrzewa, Dyrektor Projektu BC-Wind.

Horizon Geodiscovery podczas pracy, fot. Materiały własne OW

To kluczowe informacje dla bezpieczeństwa i efektywności budowy infrastruktury morskiej. Przez ostatnie tygodnie intensywnej pracy, pomimo wymagających warunków na morzu, załoga statków zdołała zrealizować wszystkie zaplanowane badania w założonym terminie. W ramach operacji zostały wykorzystane cztery statki: Ocean Observer do badań batymetrii oraz Ocean Vantage, Horizon Geobay i Horizon Geodiscovery do badań geotechnicznych.Te jednostki morskie, przeznaczając ponad 4,5 tysiąca godzin na morzu, aktywnie uczestniczyły w przeprowadzeniu precyzyjnych pomiarów i analiz. Za porty operacyjne podczas kampanii posłużył w głównej mierze port w Gdańsku oraz dodatkowo port w Kiel (Niemcy).

Zebrane próbki zostały starannie spakowane, przygotowane do transportu, a następnie wysłane na ląd do laboratoriów celem analizy.

Na koniec marca zakończyła się kampania badań geofizycznych i geotechnicznych nearshore. Zakres prac obejmował badania dna morskiego w celu instalacji kabli w sekcji nearshore HDD oraz połączenie morskiej farmy wiatrowej z infrastrukturą lądową. Badania obejmowały geofizyczne pomiary, takie jak batymetria (MBES), obrazowanie sonarem bocznym (SSS), magnetometria (MAG), refleksja i refrakcja sejsmiczna, tomografia oporności elektrycznej (ERT), a także badania geotechniczne, obejmujące operacje pobierania próbek i testów stożkowych penetrometrem (CPTu) do głębokości nie większej niż 45 metrów,. Aktualnie czekamy na wyniki testów laboratoryjnych próbek gruntu i wody oraz prace dokumentacyjne.  Wyniki badań będą fundamentem dla kolejnych etapów projektowych.  

Portami operacyjnymi wykorzystanymi podczas kampanii badań były Władysławowo dla platformy Combifloat C-726 „KOPERNIK-1”, a dla mniejszych jednostek służył port w Łebie.

Dane geotechniczne i geofizyczne odgrywają istotną rolę w procesie planowania i budowy morskiej farmy wiatrowej. Dzięki zebranym informacjom inżynierowie mogą dokładnie zrozumieć warunki geologiczne i topograficzne dna morskiego, co umożliwia zaprojektowanie stabilnych fundamentów i konstrukcji . Poprawne zrozumienie warunków gruntowych pozwala również zoptymalizować proces budowy, zapewniając efektywność i kontrolę kosztów.

BC-Wind to projekt morskiej farmy wiatrowej położonej około 23 kilometrów na północ od brzegu, na wysokości gmin Krokowa i Choczewo w województwie pomorskim. Projekt zakłada osiągnięcie planowanej mocy do 500 MW, przy całkowitej powierzchni farmy wynoszącej 90,94 km².

Farma BC-Wind jest w zaawansowanym etapie rozwoju i jest jednym z kluczowych projektów na polskiej części morza bałtyckiego. Projekt posiada już wydaną decyzję środowiskową oraz warunki przyłączenia do sieci. Aktualnie priorytetem jest kontraktowanie kluczowych dostawców komponentów morskiej farmy wiatrowej BC-Wind, planowanie bazy serwisowej oraz finalizacja badań geotechnicznych na lądzie.

Zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem, zakończenie fazy kontraktowania oraz podjęcie finalnej decyzji inwestycyjnej.

Informacje o Ocean Winds

Ocean Winds (OW) to międzynarodowa firma zajmująca się morską energetyką wiatrową, utworzona jako spółka joint venture 50-50, należąca do EDP Renewables i ENGIE. Opierając się na naszym przekonaniu, że morska energetyka wiatrowa jest istotną częścią globalnej transformacji energetycznej, rozwijamy, finansujemy, budujemy i obsługujemy projekty morskich farm wiatrowych na całym świecie.

Kiedy EDPR i ENGIE połączyły swoje aktywa i projekty morskiej energetyki wiatrowej, tworząc OW w 2019 r., firma miała łącznie 1,5 GW w budowie i 4,0 GW w fazie rozwoju.  OW szybko powiększa ten portfel i obecnie znajduje się na trajektorii prowadzącej do osiągnięcia celu na 2025 r., jakim jest od 5 do 7 GW projektów w eksploatacji lub w budowie oraz od 5 do 10 GW w zaawansowanym rozwoju. Obecnie moc brutto morskich farm wiatrowych OW już działających, w budowie lub z przyznanymi prawami do zaawansowanego rozwoju osiągnęła około 17 GW.

Źródło mat. prasowy

Zobacz podobne

Prezydent podpisał ustawę o różnicowaniu cen w aukcjach dla offshore

BS

W stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax

BS

Znamy nazwy nowych promów dla PŻM

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie