Remontowa Shipbuilding wykona nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii Torghatten Nord AS. To powrót gdańskiej stoczni do współpracy biznesowej z tym armatorem po 9 latach. W okresie 2010-2013 Remontowa Shipbuilding zbudowała dla Torghatten Nord AS osiem promów fiordowych.
Jaką trasę będzie obsługiwać budowany w Gdańsku prom?
W środę, 8 maja, w jednej z wielkich hal Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy nowego promu pasażersko-samochodowego. To symboliczny zwyczaj oznaczający w każdej stoczni początek prac nad statkiem.
Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1, przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå.
Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie statku postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów.
To ósmy prom dla Torghatten Nord
Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego w zakresie dokumentacji roboczej przez Remontowa Marine Design& Consulting z polskiej grupy Remontowa Holding.
– To jest powrót naszej spółki do kooperacji z Torghatten Nord, dla którego zbudowaliśmy i zaprojektowaliśmy wcześniej osiem promów. W ramach kontraktu wykonamy teraz jedną jednostkę. Armatorowi złożyliśmy jednak ofertę i liczymy na współpracę przy realizacji kolejnych statków – powiedział Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
Budowa promu dla norweskiego armatora to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji gdańskiej stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.
– Wszystkie wpisują się w hasło dekarbonizacji żeglugi – podkreślił Dariusz Jaguszewski.
Kiedy prom zostanie przekazany armatorowi?
Jak będzie napędzany najnowszy prom fiordowy dla Norwegów, budowany w gdańskiej stoczni?
– Baterie są ładowane przez system rapid charging (ang. szybkie ładowanie). Proces ten odbywa się podczas ładunku i rozładunku promu, co trwa średnio od 5 do 7 minut. W tym czasie baterie są ładowane do takiego poziomu, że jednostka jest w stanie wykonać następny rejs do portu. Przy czym, podróż taka w jedną stronę trwa ok. 12 minut. Tylko w sytuacji awaryjnej, kiedy obydwa systemy bateryjne, każdy z nich o mocy 1250 kilowatogodzin, uległby jakiejś awarii, w tym momencie załączają się agregaty prądotwórcze, aby zapewnić manewrowość oraz bezpieczeństwo pasażerów i załogi statku – wyjaśnił prezes Remontowa Shipbuilding.
Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.
– Kiedy zastanawialiśmy się nad wyborem dostawcy nowej jednostki dla naszej firmy to właśnie Remontowa Shipbuilding zaproponowała nam najlepszą jakość i cenę – mówił Marius Hansen, prezes Torghatten Nord.
PROM PASAŻERSKO-SAMOCHODOWY DLA ARMATORA Z NORWEGII W LICZBACH:
- Długość całkowita: 63,65 m
- Szerokość (maksymalna): 15,50 m
- Wysokość do pokładu głównego: 4,80 m
- Maksymalna liczba pasażerów łącznie z załogą: 149
- Maksymalna liczba aut osobowych: 50
- Maksymalna liczba aut ciężarowych: 6
Źródło: https://www.gdansk.pl/ Fot.: Remontowa Shipbuilding