Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Żegluga

Remontowa zbuduje prom dla Norwegów

Remontowa Shipbuilding wykona nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii Torghatten Nord AS. To powrót gdańskiej stoczni do współpracy biznesowej z tym armatorem po 9 latach. W okresie 2010-2013 Remontowa Shipbuilding zbudowała dla Torghatten Nord AS osiem promów fiordowych.

Jaką trasę będzie obsługiwać budowany w Gdańsku prom?

W środę, 8 maja, w jednej z wielkich hal Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy nowego promu pasażersko-samochodowego. To symboliczny zwyczaj oznaczający w każdej stoczni początek prac nad statkiem.

Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1, przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå. 

Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie statku postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów. 

To ósmy prom dla Torghatten Nord

Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego w zakresie dokumentacji roboczej przez Remontowa Marine Design&amp Consulting z polskiej grupy Remontowa Holding. 

– To jest powrót naszej spółki do kooperacji z Torghatten Nord, dla którego zbudowaliśmy i zaprojektowaliśmy wcześniej osiem promów. W ramach kontraktu wykonamy teraz jedną jednostkę. Armatorowi złożyliśmy jednak ofertę i liczymy na współpracę przy realizacji kolejnych statków – powiedział Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.

Budowa promu dla norweskiego armatora to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji gdańskiej stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.

– Wszystkie wpisują się w hasło dekarbonizacji żeglugi – podkreślił Dariusz Jaguszewski.  

Kiedy prom zostanie przekazany armatorowi?

Jak będzie napędzany najnowszy prom fiordowy dla Norwegów, budowany w gdańskiej stoczni?

– Baterie są ładowane przez system rapid charging (ang. szybkie ładowanie). Proces ten odbywa się podczas ładunku i rozładunku promu, co trwa średnio od 5 do 7 minut. W tym czasie baterie są ładowane do takiego poziomu, że jednostka jest w stanie wykonać następny rejs do portu. Przy czym, podróż taka w jedną stronę trwa ok. 12 minut. Tylko w sytuacji awaryjnej, kiedy obydwa systemy bateryjne, każdy z nich o mocy 1250 kilowatogodzin, uległby jakiejś awarii, w tym momencie załączają się agregaty prądotwórcze, aby zapewnić manewrowość oraz bezpieczeństwo pasażerów i załogi statku – wyjaśnił prezes Remontowa Shipbuilding.

Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.

– Kiedy zastanawialiśmy się nad wyborem dostawcy nowej jednostki dla naszej firmy to właśnie Remontowa Shipbuilding zaproponowała nam najlepszą jakość i cenę – mówił Marius Hansen, prezes Torghatten Nord. 

PROM PASAŻERSKO-SAMOCHODOWY DLA ARMATORA Z NORWEGII W LICZBACH:

  • Długość całkowita: 63,65 m
  • Szerokość (maksymalna): 15,50 m
  • Wysokość do pokładu głównego: 4,80 m
  • Maksymalna liczba pasażerów łącznie z załogą: 149 
  • Maksymalna liczba aut osobowych: 50 
  • Maksymalna liczba aut ciężarowych: 6 

Źródło: https://www.gdansk.pl/ Fot.: Remontowa Shipbuilding

Zobacz podobne

Pierwsza umowa na zaprojektowanie przebudowy Nabrzeża Pomocniczego w Gdyni z wykorzystaniem metodyki BIM

BS

Nietypowy eksponat trafił do świnoujskiego muzeum

KM

Nowy zarząd i jego pomysł na wyjście z kryzysu stoczni Wulkan

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie