Przy pomocy sztucznej inteligencji Stena Line ograniczy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla z promu Stena Nordica, który kursuje na linii Gdynia-Karlskrona (Szwecja). Statek jest ósmym we flocie Stena Line wyposażonym w moduł sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem.
Moduł sztucznej inteligencji (AI) Stena Fuel Pilot został opracowany w ścisłej współpracy między działem technicznym Stena Line a kapitanami na pokładach statków. Narzędzie pozwala sprawnie połączyć sztuczną inteligencje z wiedzą morską; uwzględniono w nim wiele zmiennych takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie, fale, prądy, wiatr, głębokość, specyfikacje statków i rozkłady rejsów. Rezultatem jest wsparcie dla kapitanów w planowaniu rejsu oraz prowadzeniu statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.
W sierpniu Stena Nordica, prom pasażersko-samochodowy kursujący codziennie między Gdynią a Karlskroną w Szwecji, stał się ósmym statkiem we flocie Stena Line, który jest wyposażony w moduł Stena Fuel Pilot. Nieco wcześniej w ten moduł sztucznej inteligencji wyposażono między innymi statki Stena Line kursujące pomiędzy Rostockiem w Niemczech a Trelleborgiem w Szwecji oraz prom Stena Flavia, łączący Ventspils na Łotwie i Nynäshamn w Szwecji.
W 2020 roku operator promowy Stena Line przyjął nowe ambitne cele środowiskowe, które między innymi zakładają redukcję emisji całkowitej CO2 o 30 proc. do 2030 r. Do 2050 roku Stena Line zrezygnuje całkowicie z wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii. Oprócz zastosowania nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja na pokładach statków, firma wprowadzi do operacji nowe, energooszczędne statki i zainwestuje w elektryfikację żeglugi oraz w paliwa alternatywne, takie jak metanol i wodór.
źródło/ fot./mat.filmowy Stena Line