Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Gdańsk. Rekonesans po porcie

Ostatnie lata w porcie gdańskim to czas bardzo intensywnych zmian i inwestycji infrastrukturalnych – zapewnia dr inż. ktp. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, trzymający pieczę nad portami Trójmiasta. Mogliśmy się o tym przekonać naocznie, wykonując rejs po porcie gdańskim. Naszym przewodnikiem była Alicja Janowicz z Kapitanatu Portu Gdańsk.

Wyruszyliśmy z  Nabrzeża Ziółkowskiego. Mogliśmy obserwować załadunek jachtów i suwnic portowych na Nabrzeżu Oliwskim. Naprzeciw jest Nabrzeże im. Obrońców Westerplatte z bazą promową i holownikami WUŻ. Na nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków  trwa budowa sekcji statkowych. Nieopodal mamy nabrzeże Wiślane. – Przeznaczone do przebudowy – wyjaśnia Alicja Janowicz. Potwierdza to stan techniczny tej części portu.

Mijamy Basen Górniczy z Nabrzeżami Rudowe i Węglowe, Dworzec Drzewny z hałdami węgla i pracującymi zraszaczami, minimalizującymi emisję pyłu. Przy Nabrzeżu Remontowym cumuje statek do stawiania morskich wież wiatrowych Les Alizes.

Przemierzamy Baseny Ostrawica I i Ostrawica II z pirsami remontowymi Gdańskiej Stoczni Remontowej. Dalej zmierzamy Kanałem Kaszubskim w stronę obrotnicy przy Polskim Haku (przy Nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu) – gdzie cumują ponadgabarytowe statki do remontu. Po przeciwnej stronie mamy Nabrzeże Chemików Grupy Azoty i nabrzeże Przemysłowe z kruszywem i złomem na placach.

Z obrotnicy przy Polskim Haku popłynęliśmy w stronę Mostu Pontonowego (przy Nabrzeżu Trawlerowym.  – Pontonem, który tu cumuje, transportowano monopolu (rurę łączącą fundament wiatraka z turbiną) na „Les Alizes” – dodaje pani Alicja.

 W drodze powrotnej na trasie naszego rejsu było nabrzeże Krakowskie z dwoma dużymi sekcjami statkowymi – w naszym przekonaniu to elementy budowanego tu promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Bardzo interesujący rejs zakończyliśmy w siedzibie Kapitanatu Portu Gdańsk

Przy Nabrzeżu Ziółkowskiego, zostaliśmy podjęci po kapitańsku przez Cezarego Przepiórkę, zastępcę Kapitana Portu.

PJ

Fot.: Polska Morska

Zobacz podobne

Wojciech Zdanowicz o tym, jak zmienia się nadmorska infrastruktura Polski [PODCAST]

Paulina Ledzinska

Największy blackout w historii regionu: Hiszpania i Portugalia w ciemnościach

LK

105 lat temu w Pucku utworzono pierwszy port wojenny w Polsce

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie