Polski Portal Morski
Aktualności

Sejm/ Projekt nowelizacji ustawy o zwalczaniu COVID-19 wraca do Komisji Gospodarki Morskiej

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ponownie zajmie się nowelą ustawy o zwalczaniu COVID-19. Projekt noweli umożliwia m.in. zaokrętowanie na statek marynarzom mającym trudności z odnowieniem posiadanych dokumentów.

Projekt nowelizacji ustawy o zwalczaniu COVID-19 umożliwia m.in. zaokrętowania marynarzy na statek, którzy ze względu na stan epidemii mają trudności z powrotem do kraju oraz odnowieniem posiadanych dokumentów. Projekt nowelizacji ustawy zakłada możliwość zaokrętowania marynarzy na statek oraz odnowienia posiadanych dokumentów i utrzymania ważności dokumentów marynarskich do dnia upływu 90 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

„Proponowana zmiana związana z zachowaniem ważności dokumentów marynarskich wynika z pogarszającej się sytuacji marynarzy, który z uwagi na zwalczanie COVID-19 na terenie Polski i innych państw mają problemy z powrotem do kraju i nie mogą odnowić dokumentów” – przekazał poseł sprawozdawca Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna.

Jak zaznaczył, „brak takich świadectw uniemożliwia zaokrętowanie marynarzy na statek i powoduje zerwanie kontraktu ze względu na niedopełnienie przez marynarza posiadania odpowiednich dokumentów kwalifikacyjnych”.

„Oceniamy, że około 30 tys. marynarzy jest narodowości polskiej. Zasada jest taka, że co 5 lat trzeba odnawiać większość uprawnień. Zakładamy, że około 6000 marynarzy powinno skorzystać z tej ustawy” – powiedział we wtorek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak dodał, „nie można pływać, jeśli nie ma się odnowionego pozwolenia związanego z ratowaniem życia na morzu”.

Nowela wydłuża ponadto termin na dokonywanie płatności za pomocą Polskiego Bonu Turystycznego do 30 września 2022 r. z końca marca 2022 r.

Proponowane nowe rozwiązania zakładają też, że z uwagi na skutki pandemii COVID-19 związane z ograniczeniami w przewozie towarów i pasażerów statkami na rzekach, przewoźnicy zostaną zwolnieni z opłat za korzystanie z publicznych rzek i śluz. Dodatkowo z opłat tych zwolnieni będą turyści pływający statkami. Zwolnienie będzie dotyczyć sezonu żeglugowego trwającego od 1 marca do 31 grudnia 2022 r.

Propozycje zmian dotyczą też przedłużenia, o 12 miesięcy, okresu obowiązywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy.

Projekt nowelizacji ustawy został ponownie skierowany do Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

źródło Pap/ fot. Shutterstock

Zobacz podobne

Tworzenie stref buforowych wokół Jeziora Powidzkiego – porozumienie PGW Wody Polskie i ZPKWW

AB

PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę o współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną

AB

Projekt Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku pn. „MS Piłsudski – badanie strat wojennych” zakwalifikował się do programu MKiDN

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie