Gdański Naftoport od początku swego istnienia, czyli od 1991 r., przeładował 300 mln ton ropy naftowej. Tylko w 2021 roku do klientów trafiło tą drogą 18 mln ton surowca i produktów naftowych – poinformował w środę właściciel Naftoportu, grupa PERN.
Naftoport jest dziś kluczową spółką, zapewniającą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do Polski. Inwazja Rosji na Ukrainę i wizja odcięcia się Zachodu od surowców energetycznych z Rosji sprawia, że rośnie znaczenie drogi morskiej w zaspokajaniu potrzeb europejskich gospodarek. W przypadku Polski oznacza to w kontekście gazu, zwiększenie znaczenia gazoportu w Świnoujściu oraz gazociągu Baltic Pipe, który powinien ruszyć jesienią tego roku.
W roku 2021 Naftoport, wykonując przeładunki w wielkości 17,9 milionów ton, po raz czwarty w okresie ostatnich 5 lat osiągnął największy wynik operacyjny w historii swojej działalności. Równocześnie wynik ten pokazuje, że Polska wciąż ma duży margines na zwiększanie importu ropy drogą morską. Jak czytamy na stronie Naftorportu, „infrastruktura Terminalu obejmuje, zlokalizowanych w trzech basenach, pięć stanowisk przeładunkowych o łącznym potencjale 40 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych rocznie”.
Źródło: PAP Fot.: PTWP(Paweł Pawłowski)