Polski Portal Morski
Aktualności

Dwa nowe E-Flexery na linii Gdynia-Karlskrona

W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego, Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Każdy z nich będzie miał długość 240 m. To jednostki nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Są one istotną częścią realizacji strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze.

Już w tym roku Stena Line na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną wprowadzi dwa promy ro-pax klasy E-Flexer. Obie jednostki są nowe i rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze.

Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż obecne statki operujące na tej linii. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.

Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast dwa zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica nadal będą obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Nowy terminal w Gdyni, na który Stena Line planuje przenieść się w czerwcu, dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości 240 m, czyli takich jak te klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.

– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na Autostradzie Morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Wprowadzenie E-Flexerów na linię Gdynia-Karlskrona to część strategii Stena Line, aby nieustannie wzmacniać swoją pozycję na Morzu Bałtyckim i rozwijać się razem z klientami.

– Zdolność dostosowania się do potrzeb rynku i rozwój wraz z naszymi klientami są kluczowe dla Stena Line. Dzięki E-Flexerom, które wprowadzamy na trasę Gdynia-Karlskrona, odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i staramy się dostosować flotę tak, aby była jak najbardziej elastyczna – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny koncernu Stena Line.

W ciągu ostatnich lat Stena Line mocno rozwinęła swoją działalność na Morzu Bałtyckim, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem klientów na transport morski – zarówno towarowy, jak i pasażerski. Na linię pomiędzy Nynäshamn a Ventspilsw lipcu 2021 roku i styczniu br. wprowadzono przedłużone i zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica, a pomiędzy Liepāja na Łotwie a niemieckim Travemünde – jednostki ro-pax Stena Livia i Stena Flavia, co zwiększyło o 40% zdolność przewozową tego połączenia.

Ponadto 1 lutego Stena Line otworzyła zupełnie nową trasę pomiędzy szwedzkimNynäshamn a fińskim Hanko, obsługiwaną przez statek Urd. Drugi prom (Stena Gothica) zostanie wprowadzony na tę linię w połowie maja.

Co wiemy o nowych promach:

  • statki nie mają jeszcze nazw – zostaną im nadane przed wejściem na linię,
  • pierwszy E-Flexer rozpocznie kursowanie w lipcu, a drugi w listopadzie,
  • długość jednego: 240 metrów,
  • pojemność każdego: 1200 pasażerów i 3600 metrów linii ładunkowej.

Źródło: https://www.gdynia.pl/co-nowego,2774/dwa-nowe-e-flexery-na-linii-gdynia-karlskrona,564693

Fot.: Stena Line

Zobacz podobne

Pola zakończyła pracę przy Baltic Pipe

JJ

Trzecia w tym roku dostawa LNG dotarła do Świnoujścia

AB

250. dostawa gazu do Świnoujścia. To kluczowy surowiec dla bezpieczeństwa energetycznego kraju

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie