Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

44 lata temu uroczyście podniesiono banderę na promie „Pomerania”

6 lipca 1978 roku uroczyście podniesiono banderę na promie „Pomerania”. Jednostka zbudowana w Stoczni Szczecińskiej oznaczona symbolem budowy B 490/1 była pierwszym promem pasażersko-samochodowym zbudowanym w polskich stoczniach. Wodowanie i chrzest „Pomeranii” odbyło się 31 maja 1977 roku.

Prom miał 127,4 m długości, 19,4 m szerokości i mógł jednorazowo zabrać na pokład do 1000 pasażerów, 277 samochodów osobowych lub 36 TIR-ów. Prędkość eksploatacyjna jednostki wynosiła 20 węzłów. Pasażerowie mieli do dyspozycji restaurację, bary, kawiarnię, dyskotekę i oczywiście sklepy wolnocłowe.

„Pomerania” była promem bardzo nowoczesnym i lubianym przez pasażerów, była także dumą i wizytówką Stoczni Szczecińskiej. W swojej długiej historii „Pomerania” pływała na różnych liniach, do Ystad, Malmo, Kopenhagi, Karlskorony, Nynashamn, Helsinek i Roenne na Bornholmie. W okresie 1996-97, a więc po prawie dwudziestu latach eksploatacji prom przebudowano w Gdańskiej Stoczni Remontowej. To właśnie wtedy na „Pomeranii” znalazł się kryty basen i jacuzzi, zwiększono także liczbę miejsc w kabinach pasażerskich.

W lutym 2011 roku, po 33 latach eksploatacji we flocie polskiego armatora prom został sprzedany. Nowy właściciel zmienił nazwę jednostki na „Dalmatia” i rozpoczął rejsy między chorwackim Splitem i włoską Anconą. W roku 2014 po 36 latach służby na morzu, prom trafił do stoczni złomowej w Indiach.
W sumie powstały cztery siostrzane jednostki „Pomeranii”: zbudowane w Stoczni Szczecińskiej „Silesia”, „Aknara” i „Samsun” oraz powstały w stoczni tureckiej prom „Iskanderun”. „Ankara” wcześniej nazywała się „Masovia” i powstawała na zamówienie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, ale z powodu trudności finansowych armator zrezygnował z odbioru statku. Wystrój wnętrz został zmieniony zgodnie z życzeniem nowego właściciela i prom kupili Turcy. Stocznia Turecka odkupiła także od Stoczni Szczecińskiej dokumentację promów z zamiarem budowy kilku jednostek, ale ostatecznie zrezygnowano z tej koncepcji.
Głównym projektantem statku był Andrzej Żarnoch, późniejszy wieloletni dyrektor marketingi Stoczni Szczecińskiej, z którym miałem przyjemność pracować pełniąc przez prawie dziesięć lat funkcję rzecznika prasowego stoczni.

źródło Infomare/ fot. Wikipedia

Zobacz podobne

Budowa Nord Stream 2 spowolniła. Czy fortuna nie sprzyja Fortunie?

JJ

Kalendarz Muzeum Marynarki Wojennej 2022

KM

Kandydat na prezydenta Elbląga z planami dotyczącymi elbląskiego portu

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie