Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Kolejny wojskowy olbrzym w Porcie Gdynia

Do terminala kontenerowego BCT w Gdyni 5 marca zacumował pływający pod amerykańską banderą transportowiec sprzętu wojskowego Leroy A. Mendonca typu Bob Hope.

Jednostka tego typu jest zdolna do przewożenia ładunków wojskowych o masie 13 260 t, na które składać się może ponad 1000 pojazdów kołowych, jak również gąsienicowych, w tym czołgów podstawowych. Łączna powierzchnia przeznaczona do transportu ładunków wynosi 39 920 m². Jest ona zlokalizowana zarówno w wnętrzu kadłuba, jak również na górnym pokładzie otwartym, na którym mogą być transportowane lżejsze pojazdy oraz kontenery. Załadunek i wyładunek techniki wojskowej możliwy jest z wykorzystaniem dwóch rozkładanych ramp burtowych i obrotowej rampy rufowej, która ma wymiary 40×7,3 m oraz nośność 72,5 t. Może być on wspomagany przed dwa bliźniacze dźwigi postumentowe o maksymalnym udźwigu 55 t.

Jest to druga wizyta jednostki tego typu w Polsce, na początku stycznia br. w Gdańsku gościł bliźniaczy Pililaau (T-AKR 304). Zawinięcie amerykańskiego transportowca najprawdopodobniej związane jest z relokacją sprzętu zmechanizowanego 3. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej „Grey Wolf” wchodzącej w skład 1. Dywizji Kawalerii armii Stanów Zjednoczonych, która na co dzień stacjonuje w Fort Hood w Teksasie. Pododdziały tej brygady znalazły się w Polsce w ramach operacji Atlantic Resolve, zaś ich pojazdy przechowywane były na nowym placu manewrowo-składowym Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

Transportowce typu Bob Hope charakteryzują się wypornością pełną wynoszącą 62 069 t oraz kadłubem o wymiarach 290,0 x 32,3 x 10,6 m. Napędzane są przez cztery silniki wysokoprężne Colt Pielstick 10 PC4.2 V o łącznej mocy 65 160 KM (47,89 MW), które umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 24 w. Załoga tych jednostek składa się może z 26-45 cywilów oraz maksymalnie 50 osób personelu wojskowego.

Leroy A. Mendonca jest jednym z siedmiu wielkich transportowców sprzętu wojskowego typu Bob Hope zbudowanych na zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej. W US Navy jednostki te klasyfikowane były jako LMSR , zaś pod względem operacyjnym podporządkowane były Dowództwu Transportu Morskiego.

Dowództwo to odpowiedzialne jest za wszechstronne wsparcie amerykańskiej marynarki wojennej oraz zapewnienie transportu morskiego dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Załogi jednostek pływających MSC składa się z cywilów odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach zaokrętowany może być personel wojskowy odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami wojennymi, łączność wojskową i ochronę.

Transportowiec Leroy A. Mendonca (T-AKR 303), podobnie jak pozostałe jednostki typu Bob Hope, został zbudowany przez stocznie Avondale z Nowego Orleanu wchodzącą w skład koncernu Nothrop Grumman. Budowę jego rozpoczęto 3 listopada 1997 r., wodowanie kadłuba odbyło się 25 maja 1999 r., zaś do służby wszedł on 30 stycznia 2001 r. Jednostka ta nosi imię pochodzącego z Hawajów sierżanta US Army – Leroya A. Mendonca. Zginął on 4 lipca 1951 r. w trakcie wojny koreańskiej, osłaniając odwrót swojego oddziału, za co otrzymał najwyższe amerykańskie odznaczenie wojskowe Medal Honoru.

źrodło http://www.defence24.pl / fot. Vesselfinder

Zobacz podobne

Port Gdańsk finalizuje testowanie PCS

KM

Żagle 2023 już w ten weekend w Szczecinie

PL

Mimo rozbudowy portu we Fromborku turyści z Mierzei mogą dotrzeć przez Zalew do miasta Kopernika

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie