Polski Portal Morski
Aktualności

GAZ-SYSTEM wyłonił potencjalnych dostawców jednostki Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej

Spółka GAZ-SYSTEM zawarła porozumienia tzw. Term Sheet z dwoma armatorami, określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej. Nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa (Time Charter Party). Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku.

Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają „mapę drogową” dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą GAZ-SYSTEM planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.

Obydwie firmy są światowymi liderami w branży FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.

– Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Polska bardzo wiele zyskała dzięki konsekwencji w rozwijaniu infrastruktury energetycznej. Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Stanowi przeciwwagę dla rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju gospodarczego naszego kraju – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

– Zakończyliśmy kluczowy etap procedury wyboru dostawcy statku FSRU. Zostały podpisane  odrębne warunkowe umowy przedwstępne, zwane Term Sheet z dwoma podmiotami. Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym. Budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą inwestycją naszej spółki – powiedział Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.

– BW LNG jest zaszczycone, że znalazło się wśród wybranych przez GAZ-SYSTEM kandydatów do budowy i obsługi pierwszej jednostki FSRU w Polsce. BW LNG dołoży wszelkich starań we współpracy z GAZ-SYSTEM, zmierzającej do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Polski, ale także regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Mając bogate doświadczenie w zakresie FSRU, z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie tej strategicznej współpracy, kontynuującej wieloletnie relacje łączące Norwegię i Polskę. W BW LNG jesteśmy oddani naszej strategii rozwoju pływającej infrastruktury LNG, w świecie zmierzającym w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego, w którym kraje poszukują zrównoważonej, przystępnej cenowo i niezawodnej energii – powiedziała Yngvil Åsheim, Dyrektor Generalny BW LNG.

– To wielki zaszczyt dla MOL, że może przyczynić się do realizacji strategicznego projektu infrastrukturalnego w Zatoce Gdańskiej. W ciągu swojej 140-letniej historii MOL świadczył usługi w różnych branżach i zawsze działał z myślą o kliencie. Postrzegamy sektor LNG jako jeden z kluczowych czynników prowadzących do zrównoważonej gospodarki światowej. Jesteśmy zaangażowani w ten niezwykły projekt, który długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne w regionie – powiedział Toshinobu Shinoda, Dyrektor Zarządzający Regionalnego Oddziału Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., MOL (Europe Africa).




Jednostka FSRU będzie przystosowana do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. GAZ-SYSTEM podpisał już umowę na wykorzystanie całej oferowanej mocy regazyfikacyjnej dla tej jednostki.   

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada GAZ-SYSTEM. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r.,  nie później jednak niż I kwartał 2025 r.

Oddanie do użytkowania całej inwestycji, która posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” ze wsparciem finansowym Komisji Europejskiej na prace przedinwestycyjne dla części morskiej projektu, planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku.

Dla skuteczniejszej realizacji Programu FSRU w październiku br. GAZ-SYSTEM podpisał porozumienia z Urzędem Morskim w Gdyni oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. Strony zobowiązały się do współdziałania i wzajemnego koordynowania procesów kluczowych dla całości inwestycji. Zgodnie z podpisanymi porozumieniami GAZ-SYSTEM będzie odpowiedzialny za wybudowanie platformy cumowniczej, gazociągu podmorskiego oraz gazociągów lądowych. W zakresie odpowiedzialności Urzędu Morskiego w Gdyni leży wykonanie infrastruktury obejmującej m.in. falochron oraz tor wodny wraz z infrastrukturą nawigacyjną.  Zarząd Morskiego Portu Gdańsk będzie odgrywał wspierającą rolę w procesie projektowania, przygotowania i realizacji inwestycji jako jednostka zarządzająca infrastrukturą portową i jej rozwojem.

Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie  na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

Źródło: GAZ-SYSTEM Fot.: kn.lt

Zobacz podobne

Fundacja klimatyczna Meklemburgii-Pomorza Przedniego pomaga w realizacji Nord Stream 2

BS

Wielka Brytania informuje o możliwym porwaniu statku u wybrzeży ZEA

BS

Polski windsurfing pod żaglami PGE Baltica

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie