Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia Polska Morska TV

Flotylla Pińska. Płaskodenne kadłuby

W sytuacji rozwijającego się od początku 1919 roku zbrojnego konfliktu polsko – rosyjskiego (Armia Czerwona 5 stycznia zajęła Wilno, 17 lutego nastąpiło starcie pod Maniewiczami uznawane za początek wojny) podstawowym problemem na bezdrożach Polesia stała się komunikacja i zaopatrywanie walczących oddziałów. Do generała Antoniego Listowskiego, dowódcy Grupy Poleskiej, zgłosił się oficer byłej floty rosyjskiej książe Jan Giedroyć z projektem utworzenia wodnego oddziału w oparciu o przejęte na Prypeci 4 poniemieckie łodzie motorowe. Generał Listowski uznając racjonalność projektu, zatwierdził go 19 kwietnia i powołując porucznika Giedroycia do czynnej służby, powierzył mu misję zorganizowania Flotylli.

Pierwszym zadaniem była ocena stanu łodzi, nazwanych początkowo „Listowczyk”, „Lech”, „Lizdejko” i „Lauda”, ich remont i przystosowanie do nowych zadań. Po oględzinach zrezygnowano, ze względu na stan techniczny, z przejęcia jednej z łodzi, pozostałe przemianowano na „M 1”, „M 3”, „M 5”. Flotylla rozmieszczona była w Nyrczy na Prypeci i w rejonie Przewozu Łachewskiego, blisko granicy polsko-sowieckiej. Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku.

Flotylla rozmieszczona była w Nyrczy na Prypeci i w rejonie Przewozu Łachewskiego, blisko granicy polsko-sowieckiej. Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku. Aktywne działania Flotylla Pińska zdolna była podjąć praktycznie od 24 maja, gdy decyzją Departamentu Spraw Morskich MSWojsk. przybył przydzielony ppor. mar. Karol Taube wraz z 12 marynarzami. Umożliwiło to dowódcy Flotylli uruchomienie trzech łodzi motorowych. Por. mar. Jan Giedroyć był inicjatorem, obok funkcji komunikacyjnych i transportowych, także ofensywnego wykorzystania taboru pływającego, co ukazało ogromne jego możliwości na bezdrożach Polesia. 25 maja patrol trzech motorówek przedostał się przez Strumień, Styr i Prypeć do Mostów Wolańskich na tyły flotylli sowieckiej w celu dokonania rozpoznania. Doszło do pierwszego starcia z rozmieszczonymi tam jednostkami Flotylli Dnieprzańskiej.

Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku. Okręty Flotylli Pińskiej pływały po dzikich rzekach stąd ich konstrukcja musiała być dostosowana do naturalnie panujących warunków wodnych. Płaskodenne kadłuby pozwalały na niewielkie zanurzenie i tym samym umożliwiały pokonanie płytszych miejsc.

Cykl „Flotylla fotografii” – to 12 spotów informacyjnych o historii Flotylli uwiecznionej na zdjęciach z unikatowego albumu bosmana Jana Kurka

Jan Kurek – bosman Flotylli Pińskiej, więzień obozów sowieckich i hitlerowskich. We wrześniu 1939 roku członek załogi monitora ORP Pińsk. Więzień obozu sowieckiego pod Żytomierzem, następnie nazistowskich obozów koncentracyjnych w Auschwitz, Gross-Rosen, Buchenwaldzie i Flossenburgu oraz więzień polityczny w czasach stalinowskich.

źródło Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, film IPN tv

Zobacz podobne

Pierwsze bunkrowanie biopaliwa na statek Polskiej Żeglugi Morskiej

KM

Szczecin-Świnoujście. Porty przeładowały 30-milionową tonę w tym roku

Autor

Okręty NATO w Gdyni

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie