Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Ekspert Orlenu: bezpieczeństwo energetyczne jednym z kryteriów wyboru partnera przy fuzji z Lotosem

Przy wyborze partnera, który przejmie cześć aktywów Lotosu w związku z jego przejęciem przez PKN Orlen, płocki koncern bierze m.in. pod uwagę bezpieczeństwo energetyczne kraju – poinformował we wtorek podczas debaty zorganizowanej przez Warsaw Enterprise Institute ekspert w departamencie fuzji i przejęć PKN Orlen Jacek Ciborski.

“Jednym z pierwotnych kryteriów do oceny partnerów, które PKN Orlen bierze pod uwagę jest kwestia zapewnienia bezpieczeństwa tej transakcji, bardzo szeroko rozumianego bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rozumianego przede wszystkim jako dostawy paliw do gospodarki na uzasadnionych ekonomicznie warunkach” – powiedział Ciborski.

“Z tego punktu widzenia bardzo selektywnie podchodzimy do wyboru partnerów z którymi rozmawiamy i z którymi negocjujemy” – dodał.

Ekspert wyjaśnił, że Orlen nie zaprasza do rozmów partnerów, którzy nie zapewniliby stabilności funkcjonowania Lotosu jako rafinerii procesingowej, którzy “nie mają przychylności politycznej, nie mają tej samej wizji świata, wizji strategicznych warunków rozwoju”.

Ekspert poinformował, że na dalszym etapie Orlen będzie oceniał poszczególnych partnerów biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne.

“Będziemy oceniali oferty poszczególnych partnerów pod kątem wartości jaką przynoszą ze sobą i nie mówimy tu tylko o środkach pieniężnych. (…) Będziemy brali pod uwagę to jak partnerzy wyceniają dane aktywa. (…) W niektórych przypadkach dopuszczamy możliwość wymiany aktywów – dodał Ciborski.

Stwierdził, że kolejna grupa parametrów jakie są brane pod uwagę to te związane z planami rozwojowymi takie jak wspólny rozwój czy wydłużanie łańcucha wartości.

14 lipca 2020 r. PKN Orlen otrzymał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Zatwierdzenie uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez Orlen.

Środki zaradcze obejmują zobowiązania PKN Orlen i Grupy Lotos w obszarach: produkcji paliw i działalności hurtowej, logistyki paliw, działalności detalicznej, paliwa lotniczego oraz asfaltu.

Przewidują m.in. sprzedaż na rzecz niezależnego podmiotu 30 proc. udziałów w rafinerii i sprzedaż na rzecz podmiotu działającego na polskim rynku detalicznej sprzedaży paliw 80 proc. sieci stacji Lotosu.

źródło: PAP fot.LOTOS

Zobacz podobne

Jest nowy prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

KD

Branża offshore oczekuje szybkich decyzji ws. portu instalacyjnego

KM

Prezes Wód Polskich: z Gdańska do Włocławka płyną dodatkowe lodołamacze

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie