Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Nowy terminal, nowe promy

W gdyńskim porcie po raz pierwszy zacumował prom pasażerski z charakterystycznym logotypem Polferries. Choć to dopiero próba, to należy traktować ją jako zapowiedź tego, co zmieni się w najbliższych miesiącach, kiedy zostanie otwarty nowy terminal. Przypomnijmy, że oprócz obecnych w Gdyni od lat statków Stena Lina będą z niego korzystać również promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Na razie to gratka głównie dla spotterów, którzy podziwiają jednostki wpływające do portu. Jednak kiedy nowy publiczny terminal promowy zostanie otwarty, taki widok będzie codziennością. W poniedziałek, 30 sierpnia mogliśmy zobaczyć cumujący przy gdyńskim nabrzeżu prom MF „Nova Star”.

To statek pasażersko-samochodowy typu Ropax (ze zwiększoną przestrzenią towarową), który ma 161 metrów długości i może zabrać na pokład do 1215 pasażerów. Jego tzw. linia załadunkowa, czyli sznur pojazdów, który zmieści się na promie, wynosi niemal 2,8 kilometra.

Zapowiedź nowego przewoźnika

Widok promu Polferries w gdyńskim porcie mógł zdziwić niewtajemniczonych obserwatorów. Statek należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej testował jednak nową infrastrukturę, która jeszcze w tym roku posłuży pierwszym pasażerom udającym się w morskie wojaże.

Przypomnijmy, że na początku lipca informowaliśmy o zakończeniu postępowania, które wyłoniło przewoźników mogących korzystać z nowego terminalu w Porcie Gdynia. Wówczas korzystniejszą propozycję od niemieckiej TT-Line złożyła właśnie PŻB – spółka skarbu państwa, która na co dzień obsługuje m.in. morskie połączenie z Gdańska do szwedzkiego Nynäshamn oraz ze Świnoujścia do Ystad (Szwecja) i Kopenhagi (Dania).

Oznacza to, że kiedy nowy obiekt zostanie otwarty, w Gdyni będziemy regularnie obserwować podobne widoki – do terminala promowego zawiną już nie tylko dobrze znane promy Stena Line, ale także statki z logotypem Polferries, które będą korzystać z miejsca cumowniczego i infrastruktury do końca 2025 roku. Natomiast szwedzki armator swoje próbne cumowania wykonał w drugiej połowie lipca. Wtedy nową infrastrukturę sprawdziła załoga promu „Stena Spirit”.

Terminal na ostatniej prostej

Tymczasem na placu budowy nowego publicznego terminalu promowego w Gdyni trwają ostatnie formalności. W tej chwili odbywają się m.in. odbiory techniczne całej inwestycji. Chociaż pierwotnie obiekt miał być oddany do użytku na koniec tego roku, Port Gdynia wstępnie szykuje się na jego oficjalne otwarcie jeszcze we wrześniu. Warto zaznaczyć, że ta zmiana pozwoli na obsługę większych niż do tej pory jednostek – o maksymalnej długości sięgającej 240 metrów. Wszystko będzie odbywać się z wykorzystaniem nowych technologii, w tym możliwością zeroemisyjnego zasilania zacumowanych statków prądem z linii brzegowej.

Przypomnimy, że budowa nowego terminalu promowego to jedna z największych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w Porcie Gdynia. Koszt prac wyceniono łącznie na ponad 292 miliony złotych, z czego ponad 116 milionów złotych pokryło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

źródło/ fot. gdynia.pl / mat.filmowy Port Gdynia

Zobacz podobne

Eksport tarczą dla polskiej gospodarki

Autor

Urząd Morski w Szczecinie remontuje kolejne elementy oznakowania nawigacyjnego

BS

Tunel Świnoujście. Maszyna TBM weszła pod cieślinę Świny

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie