Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Lodołamacze ze stoczni Remontowa Shipbuilding już w Szczecinie

Ocelot i Tarpan – dwa nowe lodołamacze wybudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku dopłynęły do Szczecina. Dzisiaj, tj. w piątek, 10 września podczas konferencji prasowej odbyła się prezentacja tych najnowocześniejszych lodołamaczy w Polsce.

Ocelot i Tarpan dopłynęły do Szczecina. Dwa nowe lodołamacze wybudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już tej zimy będą mogły kruszyć lód na Odrze podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania.

„Jesteśmy dumni z tej inwestycji, bo w naszej flocie dojdzie do prawdziwej zmiany pokoleniowej. Na emeryturę odchodzą najbardziej wysłużone jednostki, a na wodę wypłyną lodołamacze idealnie skrojone pod potrzeby Szczecińskiego Węzła Wodnego.” – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

„To jest ekstraklasa. Nowoczesne, wygodne, estetyczne i bardzo funkcjonalne. Praca na tych jednostkach to zupełnie nowa jakość. Podoba nam się bardzo indywidualne skrojenie sterowników pod zapotrzebowanie Odry.” – mówi Jerzy Fitas, kapitan lodołamaczy w RZGW Szczecin.

Nowe lodołamacze przypłynęły do Szczecina z kilkudniowym opóźnieniem spowodowanym sztormem na Bałtyku. Jednostki cumują w Nadzorze Wodnym w Podjuchach. Będą uzupełnieniem floty podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania

„To są lodołamacze pachnące nowością. Wnętrze wygląda trochę jak środek statku kosmicznego. To na pewno jedne z najnowocześniejszych jednostek tego typu w Europie. Skrojone pod indywidualne potrzeby naszej rzeki. Lodołamacze są lekkie, liniowe, będą pływały za lodołamaczami czołowymi podczas akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Kluczowa rzecz to nowoczesność. Mamy zastosowany zupełnie inny napęd, zanurzenie to 1,4 metra, czyli mniej niż cięższe lodołamacze. To ważne, bo Odra i Jezioro Dąbie to relatywnie płytkie akweny. Duża moc, nowoczesna nawigacja, technika na najwyższym poziomie.” – dodaje Duklanowski.

Kapitan Jerzy Fitas również dodaje, że nowoczesność nowych jednostek imponuje. Nowe lodołamacze będą zdecydowanie bardziej funkcjonalne.

„To prototyp, który musi się teraz sprawdzić w lodzie. Na wodzie sprawdza się idealnie. Nowoczesność jest widziana tutaj zarówno w sterówce, zapleczu socjalnym jak i pod pokładem. Mamy tu 12 cylindrowy, mocny silnik. Braliśmy udział w bieżących konsultacjach podczas budowy obu lodołamaczy. Jesteśmy zadowoleni z efektów.” – dodaje kapitan.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności. Nowe lodołamacze będą brać udział w akcji już w tym sezonie zimowym. W roku 2021 akcja lodołamania trwałą 21 dni.

Wodowanie pierwszego z lodołamaczy – Ocelota – odbyło się 4 marca br., a niespełna dwa tygodnie później, przy pomocy dźwigu pływającego, na wodę opuszczono lodołamacz Tarpan. To nowoczesne statki posiadające klasę lodową. Są wyposażone w wydajne, wysokoprężne silniki firmy Caterpillar. Sterówki na nich są unoszone hydraulicznie za pomocą układów nożycowych, aby w pozycji roboczej (podniesionej) w czasie kruszenia i rozbijania lodu widoczność kapitana była jak najlepsza, zaś w czasie zbliżania się do mostu: sterówka, opuszczany hydraulicznie maszt czy demontowalne barierki na nadbudówce, umożliwiły załodze sprawne dotarcie do zatoru.

Źródło/fot.: Remontowa Shipbuilding S.A.

Zobacz podobne

ORP Jastrząb pod polską banderą

BS

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg podsumował 2021 rok

KM

Trąba wodna w okolicy Półwyspu Helskiego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie