Polski Portal Morski
Aktualności

Nowe inwestycje i rekordowe przeładunki w porcie

Nabrzeże Portowe, ostroga Pilotowa oraz nasada nabrzeża Francuskiego – to elementy gdyńskiego portu, które w najbliższym czasie przejdą modernizację. W piątek, 15 października Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę na realizację tych inwestycji. Pozwolą one zwiększyć liczbę przeładowywanych towarów. Ta i tak jest już imponująca. Port w Gdyni III kwartał bieżącego roku zakończył ze wzrostem 12,7% w wynikach przeładunków.

Port Gdynia kontynuuje znakomity 2021 rok. Wzrosty, jakie zaobserwować mogliśmy w pierwszy, półroczu, utrzymały się również w kolejnych miesiącach. Dzięki temu III kwartach w przeładunkach towarów zakończył się wynikiem 12,7%. Przed Zarządem Morskiego Portu Gdynia ostatnia prosta do fantastycznego, rekordowego wyniku na koniec roku.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy roku największe wzrosty z roku na rok odnotowano w grupach przeładunków:

  • drewno: 119,2%,
  • ropa i przetwory naftowe: 67,7%,
  • drobnica: 15,7%,
  • kontenery: 12,1%.

Tegoroczne wyniki uzyskiwane przez port mogą jednak już niedługo zostać pobite. Wszystko za sprawą kolejnych inwestycji, dzięki którym możliwa będzie obsługa większych jednostek. 

W najbliższych miesiącach przebudowane zostaną ostroga Pilotowa, a także nabrzeża Portowe i Francuskie. W piątek, 15 października podpisana została umowa z wykonawcą, firmą Strabag. W ciągu najbliższych 9 miesięcy wykonanych zostanie szereg prac. W śród nich znajdują się m.in. wzmocnienie stniejącej głowicy ostrogi Pilotowej, umocnienie dna w jej sąsiedztwie, prace rozbiórkowe, roboty kafarowe, instalacja elementów wygaszacza falowania czy wykonanie żelbetowych konstrukcji nadbudowy. 

– Przebudowa infrastruktury portowej posłuży poprawie konkurencyjności portu i utrzymania wzrostu tonażu przeładowywanych ładunków oraz bezpieczeństwa żeglugi, nastąpi znaczna poprawa warunków nawigacyjnych w porcie. Trendy w morskim transporcie międzynarodowym wskazują na fakt, że operatorzy towarów masowych i zjednostkowanych, mając na uwadze kwestie ekonomiczne i ekologiczne, starają się wykorzystywać jak największe jednostki pływające. Stąd też niezbędne jest dostosowanie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu do przyjmowania statków o parametrach Baltimax, o dużym zanurzeniu – komentuje Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Remont przejdzie m.in. ostroga Pilotowa // fot. Karolina Szypelt

Inwestycja przebudowy nabrzeży oraz ostrogi stanowi część większego projektu, którym jest „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia”. Dzięki niemu do Gdyni przypływać będą mogły jednostki o długości nawet do 400 metrów przy jednoczesnej szerokości maksymalnej rzędu 58 metrów i zanurzeniu sięgającym 15 metrów. 

Całkowity koszt robót związanych z przebudową dwóch nabrzeży oraz ostrogi Pilotowej to 21,5 miliona złotych. Z kolei inwestycja „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III” to koszt łącznie przeszło pół miliarda złotych, a dokładnie 559 642 791,41 zł, z czego kwota 273 000 000 zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: http://www.gdynia.pl fot.: Karol Stańczak

Zobacz podobne

Prezes PiS: otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną – kolejny akt tego, by Polska była naprawdę niepodległa

JJ

Zapadła decyzja o budowie gazociągu na odcinku Kalisz-Sieradz

JJ

PGNiG intensyfikuje wydobycie gazu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie