Przekop Mierzei Wiślanej jest jedną z kluczowych inwestycji, a początek roku to dobry moment, żeby podsumować dotychczasowe prace. W rozmowie z Anną Ręba, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni, wyjaśnia, na jakim etapie znajduje się realizacja tego ogromnego zadania.
Na Mierzei powstały dwa unikatowe mosty obrotowe na falochronach wschodnim i zachodnim. Zrealizowano też większość prac żelbetowych i zamontowano dwie bramy, a także prowadzono prace przy budowie sztucznej wyspy i budynku kapitanatu Nowy Świat. Trwają również prace zbrojarskie przy podporze mostu w Nowakowie oraz roboty kafarowe związane z obudową brzegów rzeki Elbląg. Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do pięciu metrów, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą – konsorcjum NDI/Besix.
Magdalena Kierzkowska podkreślała, że prace przebiegają zgodnie z założeniami. – W 2021 roku w zasadzie na wszystkich trzech częściach odnotowaliśmy spory postęp. Etap pierwszy, czyli port osłonowy na Zatoce Gdańskiej i samo przejście przez Mierzeję Wiślaną, budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym jest zaawansowany w prawie 90 proc.. Etap drugi, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg i budowa mostu w Nowakowie to 11 proc. realizacji, ponieważ tę umowę też mamy już podpisaną i ta część jest w realizacji. Otworzyliśmy również oferty w przetargu na trzecią część inwestycji, czyli budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a w niedługim czasie będziemy ogłaszać postępowanie na pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg – zapowiadała.
Dlaczego rzeka ma zostać obudowana? – Żeby móc pogłębiać tor żeglugowy, zarówno na rzece Elbląg, jak i na Zalewie Wiślanym, na rzece Elbląg musimy najpierw obudować nurt. W ramach tej obudowy powstaną specjalne niskie przystanie, które będą służyły żeglarzom. Musimy również zbudować nowy most w Nowakowie, ponieważ obecny most pontonowy przy niekorzystnych warunkach pogodowych jest poważną przeszkodą nawigacyjną. W momencie, kiedy będziemy mieli te dwa elementy, czyli obudowane brzegi rzeki Elbląg i zbudowany nowy most obrotowy w Nowakowie, będziemy mogli przystąpić do prac związanych z pogłębianiem toru wodnego do założonej głębokości. Właśnie te prace są przewidziane w ramach trzeciego etapu – mówiła Magdalena Kierzkowska.
Źródło: Radio Gdańsk fot: NDI Besix