Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów

Jak bardzo zaawansowane są prace przy Przekopie Mierzei Wiślanej? „Pierwszy etap ukończyliśmy niemal w 90 procentach”

Przekop Mierzei Wiślanej jest jedną z kluczowych inwestycji, a początek roku to dobry moment, żeby podsumować dotychczasowe prace. W rozmowie z Anną Ręba, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni, wyjaśnia, na jakim etapie znajduje się realizacja tego ogromnego zadania.

Na Mierzei powstały dwa unikatowe mosty obrotowe na falochronach wschodnim i zachodnim. Zrealizowano też większość prac żelbetowych i zamontowano dwie bramy, a także prowadzono prace przy budowie sztucznej wyspy i budynku kapitanatu Nowy Świat. Trwają również prace zbrojarskie przy podporze mostu w Nowakowie oraz roboty kafarowe związane z obudową brzegów rzeki Elbląg. Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do pięciu metrów, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą – konsorcjum NDI/Besix.

Magdalena Kierzkowska podkreślała, że prace przebiegają zgodnie z założeniami. – W 2021 roku w zasadzie na wszystkich trzech częściach odnotowaliśmy spory postęp. Etap pierwszy, czyli port osłonowy na Zatoce Gdańskiej i samo przejście przez Mierzeję Wiślaną, budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym jest zaawansowany w prawie 90 proc.. Etap drugi, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg i budowa mostu w Nowakowie to 11 proc. realizacji, ponieważ tę umowę też mamy już podpisaną i ta część jest w realizacji. Otworzyliśmy również oferty w przetargu na trzecią część inwestycji, czyli budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a w niedługim czasie będziemy ogłaszać postępowanie na pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg – zapowiadała.

Dlaczego rzeka ma zostać obudowana? – Żeby móc pogłębiać tor żeglugowy, zarówno na rzece Elbląg, jak i na Zalewie Wiślanym, na rzece Elbląg musimy najpierw obudować nurt. W ramach tej obudowy powstaną specjalne niskie przystanie, które będą służyły żeglarzom. Musimy również zbudować nowy most w Nowakowie, ponieważ obecny most pontonowy przy niekorzystnych warunkach pogodowych jest poważną przeszkodą nawigacyjną. W momencie, kiedy będziemy mieli te dwa elementy, czyli obudowane brzegi rzeki Elbląg i zbudowany nowy most obrotowy w Nowakowie, będziemy mogli przystąpić do prac związanych z pogłębianiem toru wodnego do założonej głębokości. Właśnie te prace są przewidziane w ramach trzeciego etapu – mówiła Magdalena Kierzkowska.

Źródło: Radio Gdańsk fot: NDI Besix

Zobacz podobne

Pierwsze bezpośrednie zawinięcie statku serwisu MSC SWAN do Portu Gdynia

AB

Gróbarczyk: jest 125 wniosków o koncesje na nowych obszarach dla offshore

BS

Polska Marynarka Wojenna podpisuje umowę nabycia MFF

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie